Солунски метро – важнa тачка на дугој листи археолошких налазишта Грчке
Вишегодишњи пројекат изградње новог система метроа у Солуну открио је хиљаде древних артефаката, од којих су многи на јединствен начин изложена на 13 подземних станица дуж трасе.
Линија дуга 9,6 километара је изграђена дуж римског пута који је некада пролазио кроз град стар 2.300 година, који је добио име по полусестри Александра Великог, Тесалоники Македонској.
Изградња метро станице Агија Софија у Солуну почела је 2003. године, а изградња метроа пре скоро две деценије, 2006. године. Првобитно се очекивало да ће пројекат вредан 3,5 милијарди евра бити отворен за јавност до 2012, али је напредак био одложен због низа важних археолошких открића у тунелима метроа. Зато је изградња била оптерећена великим кашњењима и прекорачењем трошкова.
Такође, неке компаније укључене у његову изградњу такође су банкротирале током грчке дужничке кризе која је трајала скоро деценију, рекли су званичници. Преко 200 милиона евра потрошено је на ископавање и уклањање антиквитета који датирају из хеленистичке ере.
Такође је било контроверзи око цене логотипа мреже и тога што је на тедеру изабрана компанија из Атине што је била жестока увреда за солунске локалпатриоте.
Највећа археолошки подухват
Антички налази који су откривени варирали су од путева из римског доба и система за воду и одводњавање до грчких гробница, мозаика и још много тога.
„Овај пројекат нуди изузетан спој древног и модерног, интегришући археолошко наслеђе са инфраструктуром метроа“, рекао је новинарима Христос Стаикурас, министар саобраћаја и инфраструктуре, преноси Асошијетед прес.
Откриће ових древних блага довело је до поскупљења пројекта, а такође је изазвало неколико одлагања како би се сачували археолошки налази.
„Пројекат се суочио са значајним кашњењима и многим изазовима, укључујући преко 300.000 археолошких налаза, од којих су многи сада изложени на различитим станицама дуж главне линије“, објаснио је Стаикоурас.
Међу откривеним археолошким предметима било је око 50.000 новчића, два мермерна саркофага, огромна фонтана и ранохришћанска црква. Златне круне и накит такође су пронађени у више од 5.000 гробова и гробница дуж трасе метроа.
Већина налаза припадала је касноримском и рановизантијском периоду између 3. и 6. века нове ере. Откривен је велики број новчића, као и многи предмети грнчарије, као и стакло, гвожђе, бронза, мермер и кости.
На станици Аја Софија, слојеви фрагмената су приказани по епохи од хеленистичке до модерне. Међутим, још увек се крије од јавности шта ће бити изложено на другој централној станици Венизелоз.
Солун је саградио у 4. веку пре нове ере један од наследника Александра Великог, Касандар, који се оженио Тесалоником, једном од полусестара славног ратника. Град је израстао у важно средиште Римског царства и касније постао други град по значају Византијског царства. Наставио је да расте и под Османским царством, а у 15. веку га је населило хиљаде сефардских Јевреја протераних из Шпаније.
Прва линија метроа би требало да буде отворена 30. новембра 2024. године, а друга линија за годину дана. Солуњани нису сасвим задовољни јер је домет мреже крање ограничен, а додатна проширења за достизање градског аеродрома планирана су тек за 2040. Али након две деценије изградње и кашњења, многи Солуњани су и даље скептични, с обзиром на то да су им више пута најављивани датуми завршетка пројекта.
Коментари