Читај ми!

Шта ће нас забављати на екранима будућности?  

На црвеном тепиху Венецијанског фестивала и ове године било је звезда, али овај пут нека од очекиваних позната лица су изостала. Штрајк синдиката писаца и глумаца Америке утицао је на мање присуство, чак и отказивање доласка неких од аутора и великих америчких филмских студија, али је дао шансу европској филмској индустрији да засија. Програм фестивала се прилагодио ситуацији и ставио фокус на европске, али и азијске ауторе.

И у позадини фестивала, на панелима и дискусијама, лидери и креативци из европске индустрије забаве имали су значајно место. Интересантна дискусија  организована од стране Европске комисије, многе је заинтересовала како ће изгледати будућност индустрије забаве и шта нека будућа публика може да очекује од забавних формата.

Централна тачка разговора био је став Европе о интелектуалној својини (ИП), монетизацији исте, и потреби за разноврсношћу садржаја, идеја, прича и креативности на тлу Европе како би се континетент у трци за пажњом публике борио са америчким гигантима забаве.

 Фанови су у центру пажње, они одлучују шта је следећа златна кока

„Фандом” односно фатална посвећеност фанова неком бренду, компанији, звезди или серији, држи кључ успеха било ког пројекта. У не баш најсрећније доба човечанства, у време економске нестабилности, ратова, политичких превирања, штрајкова, пасионирано бити део неког покрета, волети свој тим, звезду, серију, пружа фундаментално добар осецај припадања, среће и испуњености.

Људи су генерално постали незаинтересовани и индиферентни на многе теме, па је лојалност и заинтересованост тешко задржати. Пажња гледалаца скаче са једне сезоне одређене серије, на пети наставак неке друге. Дакле у борби за публику, превенствено се мисли освајање фанова и њихове пасиониране пажње и опсесије. Пружити добар осећај људима кроз припадање или посвећеност омиљеном лику, серији - данас је циљ сваког бренда, маркетинг плана, серије, франшизе…

Како је интелектуална својина ( ИП ) постала једна од главих тема разговора?

Један од најсвежијих примера револуције коју тренутно доживљава ИП је „Мател", легендарни производач играчака и њихова реинвенција култне Барбике. Барби није само лутка, она је симбол моде, женске емаципације и маште већ неколико генерација. „Мателов" потез да оживи овај цењени ИП показује како моћ удисања новог живота у старе идоле може да пређе из једне форме забаве у другу, из једног медија у читав спектар формата.

Барби је доживела трансмедијалну револуцију, превазишла је  своје порекло из света играчака и постала протагониста филма, подкаста, ТВ серија, књига, чак и одеће. Почетком лета, рафови радњи су били обојени у розе.

Барби и Кен тематске журке постале су хит лета, а обући се у своју верзију Барбике - опсесија многих клинки које су по хитном поступку своју креативност качиле на ТиТок канал. Тога сам и сама сведок уз своју тринаестогодишњу ћерку која је изабрала life guard’ Барби за журку једне вруће вечери у јуну.  Барби је применила димензију захваљујући фановима који уз њу већ годинама путују.

Порука је јасна, границе између играчака, игрица, филмова и серија се бришу, а публика то јест фанови се позивају да истражују те повезане светове и да им пасионирано припадну. У изради је ко зна која верзија Марвелових филмова, деценије Симпсона… Индустрија забаве је у сталној трци да пронађе нову формулу за успех. Мателова Барби је само један пример ширег тренда у тражењу карактера и прича, то јест  ИП-ја за којима ће свет пошашавити.

Још један пример експлоатације ИП-ја као и фан фикције, такође сам ‘покупила’ из света моје тинејџ ћерке – феномен Тејлор Свифт и пасију са којом такозвани „Свифтиз” ( фанови Тајлор ) прате њен живот. Најновија вест је пример трансмедијалног путовања каратера Тејлор Свифт, из света музике у свет играчака.

Наиме, у сарадњи са „Легом" ускоро ће бити лансирана тзв. "Lover house" односно сценографија  из музичког спота хита "Lover" Тејлор Свифт из 2019. године. Одавно постоје примери лутки насталих на каратеру неке музичке звезде или звезде филма. У ситуацији Тејлор, сценографија из спота постала је каратер „Лега". Како?

Наиме по причи фанова, овај хит је посвећен њеном дугогодишњем дечку са којим је изненада раскинула ове године након икс година забављања, а у хиту „Љубавник” му своју љубав заувек обећала, певајући о заједницком животу у првом заједничком дому. Истом дечку је посветила - како фанови кажу „пола своје срцепарајуце дискографије”. Елем, након изненданог раскида, пред сам почетак њене светске турнеје за коју се предвиђа да ће инкасирати две милијарде америчких долара, Тејлор на сцени у току наступа, „спаљује" „Ловер кућу” као симбол краја једне животне ере, а „Свифтији” су у трансу, на Тик-току, Твитеру и где год имају прилику да пусте сузу због Тејлор. Моја ћерка ће потрчати да купи кућу, а мозда чак и ја!

Карактери везани за свет музике, играчака или игрица, шире своја крила и прелазе у мејнстрим, мењају форму и путују из једног медија у други ( тзв. трансмедијско приповедање ) постајући све траженија роба у свету индустрије забаве. Креатори и власници ИП-ја сарадњу са филмским ствараоцима, аниматорима и пропиведачима из различитих средина, редефинишу у могућности даљег оживљавања карактера. Отварају се нове перспективе И иновације у приповедању које очаравају публику као никада раније.

Европа не жели да пропусти шансу

Европска комисија игра кључну улогу у трансформацији, развоју и подршци европске ндустрије забаве у правцу монетизације ИП-ја. Схватање да успех монетизације ИП-а зависи  од тога да ли је и колико релевантан публици, постало је покретачка тачка у законодавству и инвестицијама које се тичу ИП-ја у Европи.

Неће нас изненадити ако видимо још више примера лиценцирања или продаје права и занимљиве реинкарнације ликова из једног универзума забаве  у другу форму.

Власници права ће на све начини тражити сарадњу са креаторима и платформамама за забаву како би досегли до нове публике и зараде, а ово је вин - вин ситуација која осигурава дуговечност вољених ликова да живе у свету забаве годинама надаље.

Венецијански фестивал и дискусија организована од стране Европске комсије пружили су увид у узбудљиву еволуцију европског приступа интелектуалној својини и ургентност у трци континента са глобалним гигантима - Нетфлиx, Амазон, Дизни. Успех и европска карта у овој трци лежи у разноликости континента, као и потреби за свеобухватном сарадњом стваралаца широм Европе. Европске тековине и приче су уткане у модерну индустрију забаве, Андерсонове и бајке браће Грим, препознате су кроз Дизни карактере. Европа жели да своје тековине задржи у рукама европске индустрије забаве и у томе је сигурна.

Док је сунце залазило изнад Лида, излазило је над креативном индустријом Европе са доминатном улогом коју игра ИП. Европа има све услове да предњачи у новој ери забаве, где су линије између света играчака, игрица, звезда и медија избрисане и машта нема границе.

субота, 23. новембар 2024.
0° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње