четвртак, 28.04.2022, 10:57 -> 11:17
Извор: Радио Београд
Аутор: Милица Ђилас
Да ли се и даље питате - да ли одело (не) чини човека
Пре пет година вам не би пало на памет да носите наранџасту, али сте баш пре месец дана одлучили да купите мајицу те боје. Увек сте сматрали да су панталоне дубоког струка тековина неке ретро моде од које зазирете, а ипак сте скоро схватили да вам је потребан управо тај комад гардеробе како бисте освежили свој изглед. Зашто?
„Када бисте питали две жене, од којих једна прати, а друга не прати модне часописе, шта мисле о неком актуелном одевном предмету, добили бисте другачије одговоре. Она која је упућена у трендове, рекла би да је та одећа лепа, док би друга одговорила да јој се та гардероба не допада", навела је психолог и манекенка Вања Говорко као пример експеримента о томе - како модна индустрија утиче на наше схватање лепог или ружног.
Гошћа емисије Међу световима свет Првог програма Радио Београда Вања Говорко изјавила је да ми мислимо да смо сами формирали мишљење о томе шта је лепо, а да заправо на то утичу многе друге ствари. У првом реду, модни дизајнери.
Кроз проматрање трендова, наше око се прилагођава на нешто што нам је ружно, временом почињемо да га прихватамо и на крају, сматрамо лепим.
„Код човека се естетски критеријум ствара јако рано и делом зависи од његових родитеља. Ипак, данас то доминантно креирају модни креатори. Већ постоје целе концепције шта ће се носити 2025. године и оне одређују шта ће бити лепо, што је заправо формирање јавног мњења", рекла је гошћа Ноћног програма и додала да то јесте психологија масе и потреба људи да се прилагоде окружењу.
Она је испричала и занимљивост како је пре неколико деценија сива изненада постала модерна боја:
„У једној великој луци окупљали су се бродови са материјалима, који су за потребе текстилне индустрије допремани у разне делове света. Пала је велика киша, тканине нису биле добро заштићене, боје су се стопиле и материјал је постао сив. Тако је годину дана касније та боја постала главни тренд."
Психолог и манекенка Вања Говорко мисли да одевање служи да човек нешто каже о себи.
„Неки људи воле да се види да су много времена потрошили облачећи се. Иза тога може да стоји њихова порука да су ту, да се укључују у средину, али да су ипак по нечему изузетни. Често детаљи говоре о човеку као посебној индивидуи - о томе да су снобови или да су, на пример, поштоваоци уметности који то приказују и кроз занимљиви уметнички детаљ на гардероби", закључила је Говорко, не искључујући могућност да је то и знак потребе за обликом супериорности.
Коментари