Древни цртежи стари 11.000 година показују како су амазонска племена комуницирала са оноземаљским светом
У изузетно разноликим уметничким мотивима у бројним пећинским галеријама у данашњем региону Серанија Ла Линдоса у Колумбији записана је историја веровања домородачког становништва у комуникацији са оноземаљским светом.
Уз помоћ припадника домородачког становништва и ритуалистичких специјалиста, колумбијски и британски истраживачи су коначно документовали десетине хиљада фотографија цртежа и мотива на шест локалитета, након што су им политички немири и тешко доступан терен спречавали приступ у протеклих 100 година.
„Радио сам са стручњацима за уметност на камену и домородачким групама на сваком континенту, али никада сам имао среће као овога пута да имам тако директну везу између сведочанстава и легенди домородаца и цртежа на стенама“, наводи археолог Џејми Хампсон са Универзитета у Егзетеру.
Ликови окер боје на цртежима, од којих се неки процењују да су стари више од 11.000 година, укључују стотине људских фигура заједно са читавим екосистемом разлитих животиња, биљака и геометријских облика.
Преговори са царством духова
Старешине локалног становништва и стручњаци су открили да цртежи нису само записи шта су уметници примећивали око себе, већ укључују и ритуалне преговоре и разговоре са царством духова. На њима се виде и сцене људи који се трансформишу у животиње, па чак и људско-биљне хибриде.
„Ту су животиње које живе у овим планинама, али се налазе у свету духова. Виде се и људи са две руке, то су џинови који постоје у спиритуалној малоки (кући). Видимо и пантера са две главе, једна на месту репа – он је такође из оноземаљског света“, описује цртеже на локалитету Ла Фуга, Исмаел Сиера из локалног Тукано народа.
Многе амазонске културе имају мотиве шумских духова који штите животну средину и животињски свет.
„Планирање и успех у лову подразумевају преговоре са овим духовима“, истиче Хампсон са својим колегама у студији.
Три космичке поделе света
Како би премостили јаз између нашег и оноземаљског света, људи су на стенама црвеним пигментом сликали животиње које су им потребне заједно са симболима који представљају молбе за плодношћу, односно да се те животиње размножавају.
Неке од животиња представљају људе. Јагуари су тако аватари за шамане, који служе као „медијатори између три космичке поделе света – живота и смрти, људског и царства духова предака и између природе и човека“.
„Сарадња са старешинама домородаца омогућила нам је да не посматрамо уметност из перспективе аутсајдера и нагађамо, већ да разумемо да је ово ритуалистичка уметност, створена у оквиру анималистичке космологије на светим локалитетима“, објашњава Хампсон.
Домородачко становништво, ипак, страхује шта ће бити са овим цртежима. Старешина Исмаел је већ морао да напусти подручје због сукоба.
„Ко ће их одржавати. Духови су они који се о нама старају. Људи можда не верују у ово, али мој отац је био један од оних који је комуницирао са ликовима који су представљени на цртежима“, каже Исмаел.
Коментари