Александра Вребалов: Сваки дан, у исто време, широм планете, свирамо исти тон

Светска премијера дела "Антене" на "Јутјубу" још је једна успешна сарадња чувеног "Кронос" квартета и наше композиторка Александре Вребалов. Александра је појаснила веома сложену причу о композицији, а такође сматра да се дело и јединствено искуство премијерног извођења „уклапа у наше заједничко колективно искуство”, као и да музика „комуницира бригу и саосећање једних за друге и цело човечанство”.

Прича о композицији је сложена – настала је током резиденцијалног боравка српске ауторке у Музеју уметности у Кливленду и инспирисана је иконом Богородице нежности грчког уметникa Ангелоса Акотантоса из 15. века.

Музика је написана за 60 певача, чланове хора православног манастира у Ковиљу, четири трубе, двоје оргуља и удараљке. Премијера је морала да се откаже, а Александра је дело прерадила за гудачки квартет. Чланови "Кронос квартета" у својим домовима у Сан Франциску и монах Јеротеј из манастира Ковиље уживо и истовремено извели су фрагменте композиције.

Александра Вребалов је композицију студирала у Новом Саду, а магистрирала и докторирала у Америци. Аутор је више од осамдесет композиција, а њен опус обухвата и бројна поручена дела, музику за филмове и опере. Добитница је неколико награда Удружења композитора Америке (ASCAP), као и "Мокрањчеве награде", нашег најважнијег признања у области компоновања.

Чини се да сте и у време пандемије изузетно предани уобичајеном ритму стварања?

- Отказани су концерти и путовања, тако да се отворио један сегмент времена на који нисам рачунала. У периоду од неколико месеци требало је будем на концертима и фестивалима у САД, на отварању НОМУС-а код нас, и на "Muzikhane" фестивалу на сиријско-турској граници у току лета. Ова нова реалност је наравно оставила велику празнину у смислу губитка ових садржаја које сам набројала и немогућност сусрета са људима са којима сам са радошћу градила односе и програме за овај период.

У почетку пандемије сам још и мислила да ћемо се вратити на старе планове, када дође тренутак, а сада све јасније сагледавам неповратност ове ситуације. Послови по различитим континентима, глобално музицирање – то за дуже време неће бити могуће. Нове околности инспиришу на гледање око себе, на реоријентацију и разумевање потреба овог новог времена које нам долази. Мислим и на то шта су моје истинске потребе као ствараоца и на то шта је мој допринос у периоду у ком концерти и нова дела створена да се изводе пред публиком у заједничком физичком простору једноставно неће бити опција још неко време.

Потреба за креативним изразом је код мене појачана у тешким околностима, тако да редовно радим – за столом, у изолацији, како је то код нас композитора иначе и уобичајено. Оно што је ново је да нико није у истом простору – ни да вежба, ни да наступа. Пре две недеље сам са Кронос Квартетом направила Антене, први комад који смо увежбали и снимили, а да због карантина нико од нас није био у истој просторији. Такође, нико од нас није чуо комад у целини док га нисмо као мозаик склопили – него је свако свирао свој сегмент, без идеје о контексту. Резултат је био дирљив и по мом мишљењу управо показао посебност овог тренутка у ком доживљавамо врхунац индивидуације, а спојени смо са другима не у физичком простору него кроз идеје и вредности које делимо.

Која је улога музике у периоду великих криза човечанства?

- Мислим да свако време има своје захтеве – некад је то позив на исцељење, некад на духовност, побуну или хумор. За мене је у овом периоду исцељење највећа тема. Ту мислим на подршку другима кроз музику, нудећи кроз звук ресурсе који су нам највише недостајући – а то су у овом случају отвореност, кретање и заједништво. Размишљајући о томе, покренула сам акцију "Звучна земља" (Sound Earth), где се сваки дан у исто време на пет минута скупљамо широм планете и сви свирамо исти тон. Окупљање је отворено за свакога, преко зума (zoom), а на друштвеним мрежама се подели тон за тај дан. Тон „уведе" на видеу сваки дан неко од мојих пријатеља: "ТАЈЈ Квартет" је био међу њима, Милош Николић на кавалу, Никола Секуловић, басиста "Демолишн" групе и "Лајбаха", затим Амин Мокдад, активиста који се музиком супротстављао Исилу у Мосулу.

Исцељење звуком је познато у свим старим цивилизацијама. Музика и звук на невербални начин спајају људе, често раздвојене и отуђене због назиглед непремостивних разлика дефинисаних кроз вербалне садржаје. Акција која укључује грађане да нашој планети заједно пошаљемо жеље за добростање и мир (кроз заједничко стварање звука и усаглашавање фреквенција) може да нас уједини, овако физички раздвојене већ недељама, на топао, креативан и духован начин. Овакво заједничко извођење има у основи веровање да смо сви међусобно повезани, и да најмањи лични допринос утиче на добробит заједнице. У симболичном смислу певање истог тона означава нашу спремност да се сложимо око вишег, апстрактног циља – да свесно, са потпуним личним пристајањем покушамо да створимо склад, да надјачамо фреквенције страха и болести, а све у заједништву са другима, познатим и непознатим, који такође у својим домовима пролазе кроз сличне околности ограничене слободе кретања. Музика у овом случају далеко превазилази оквире забаве, отвара нам простор ка духовној снази.

Звуци прошлости су градивни део Ваших композиција. Шта значе цитати у Вашим делима? Да ли су они референтна тела, путокази или својеврсни "емоционални џепови"?

- Да, јер сигурно у трећини комада којих у овом тренутку има укупно осамдесетак, користим цитате. Волим вишеслојне музичке материјале, а та вишеслојност се понекад постиже и употребом различитог звучног ткива, преузетог из неког другог контекста. Ту подразумевам не само сегменте из других музичких дела, него и аудио снимке које интегришем у акустички материјал, стварајући додатни слој у текстури, али самим тим и у емоцији и разумевању контекста, односно значењу. Питање значења ми је посебно занимљиво: сваки препознатљив материјал, било да је на пример песма Били Холидеј Strange Fruit коју сам цитирала у оркестарском комаду Our Voices или снимак гласа моје бабе Стојанке у "...hold me, neighbor..." док пева стару песму Ја посадих једну ружу белу, отвара нам референтно поље које је опште, историјско, али и лично.

То место у звуку где се сусрећу лични доживљај и историјски контекст, односно емоција и информација су ми инспиративни, јер укључују слушаоца на много активнији начин од самог, апстрактног звука. Цитати и код мене имају вишеструку улогу, баш како сте набројали – они су и референтна тела, и маркери симболичних стања и времена (мн.) са којима их повезујемо, али и емоционални џепови, јер садрже у себи слојеве наталожених искустава различитих за сваког од нас појединачно.

Шта све музика може да буде – документ, сећање, емоција... и како нас води у будућност?

- За мене је музика вид енергетског рада. Та енергија се често очитава као емоција, али не мора. Може да се манифестује и као ментална или звучна стимулација базирана на густини садржаја или текстуре, али опет је у суштини енергија. Волим да задам параметре музичког комада и да искусим заједно са извођачима како комад преобликује ток времена утичући и на њих и на слушаоце иако га, на први поглед, и једни и други управо својим присуством стварају.

Музика која мене узбуђује истражује подједнако и емоцију и структуру, и врло често макар у позадини сугерише друштвени контекст у ком настаје. Води нас у будућност тако што допире до слојева наше свести који иду даље од вербалне комуникације и омогућава нам да се повежемо са ширим пољем у ком су нам увиди, исцељење, визије лакше доступне. Она је средство којим можемо да стигнемо даље, дубље и брже до било које духовне дестинације: дубоких спознаја, љубави, опроштаја, мира, лепоте.

На који начин нас је пандемија променила?

- Нисам сигурна да нас је променила, мислим да је нагласила већ постојеће добре и лоше стране и друштва и појединаца. У Америци, где живим више од двадесет година, је драстично указала на немоћ, упркос богатству, да се реше минимални основни захтеви овог тренутка, типа да има довољно маски за медицинско особље – јер богатство није у функцији добробити друштва него појединаца, што је за једну тако моћну земљу ипак поражавајуће. У Србији се бавимо теоријама завере, док кућа гори – да се одмах утврди ко је запалио и како, као да је у том наративу спас у овом акутном тренутку.

Надам се да ће нам остати неке од навика из овог периода – да мање улазимо у физички лични простор једни другима, да будемо свеснији како наше понашање подржава или угрожава друге, да будемо одговорнији према угроженим групама. Такође се надам да ћемо колективно да одрастемо и да се не брецамо немоћно на власт као пубертетлије на родитеља, него да ћемо, поносни на дисциплину и одговорност које смо прихватили у овим околностима, ту власт, када се понаша као осиони родитељ, подсетити да смо одрасли и да то исто од ње очекујемо.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 24. новембар 2024.
7° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње