Тања Мандић Ригонат: Занима ме шта се дешава иза леђа вируса

Тања Мандић Ригонат је редитељка која нам у позоришту са пуно страсти и емоција, кроз дела класика и савремених писаца говори о томе какви смо и зашто нам је тако како је. Њен уметнички опус је богат и разноврстан, а друштвени ангажман икрен и праведан. У свету којим владају мушкарци импонује њен мудар, сугестиван и снажан женски глас.

Редитељка у изолацији. Шта то значи и како у Вашем случају изгледа?

– Прве дане изолације сам преспавала. Можда због умора после рада на представи Дабогда те мајка родила, а можда је то било оно класично негирање проблема кроз бекство у сан. А онда сам се пробудила из тог стања као прилично рационална и практична особа.

Не знам шта је дубоко у мени и шта ће изаћи из мене кад све ово прође, колико потискујем страхове, али до сад нисам имала нападе панике. Читам, гледам филмове, вежбам, идем у виртуелне шетње по музејима, телефонирам, дописујем се са пријатељима и смејем се порукама које круже. Лековитост хумора је огромна..

Померен ми је почетак проба на новој представи у Хрватском народном казалишту у Ријеци. Правила сам поделу гледајући снимак аудиције. Редитељски део мене функционише у постављању питања у чијем смо филму тренутно, ко га је режирао – природа или човек? Да ли смо у једном великом експерименту морбидног, патолошког, циничног, невидљивог сценаристе или смо у игри случаја за који нисмо били планетрно спремни, онако ушушкани у великој илузији о цивилизацијској супериорности.

Готово читав свет је у изолацији и у опасности од опаке болести. Преко ноћи се све променило. Како размишљате о свему томе?

– Све што нам се догађа описао је Албер Ками у роману Куга, и тај роман, који сам раније доживљавала као егзистенцијалистичку алегорију, сада, кад сам га поново читала, доживела сам као хронику садашњег тренутка давно написану. Хронику ситуација, поступака, питања која постављамо о индивидуализму, слободи појединца, општем добру, солидарности. Лекар, главни лик у роману служи људима, пацијентима. У служби је животу.

Можда је ово прилика да сви будемо као тај лекар, да служимо свему ономе што оснажује живот. Можда ће ова ситуација дати шансу једном бољем свету, а можда ће све ово бити само увод у један опаки тоталитарни поредак планетарних размера. Желим да верујем у први сценарио. Овај вирус демаскира болести система, једног света постављеног наглавачке као врсни аналитичар. Не знам да ли стварност копира уметничке и филозофске фикције, да ли је све што живимо остварена дистопија, фикција која је окупирала реалност. Пошто је ово и медијски експониран вирус који је потопио све друге теме, занима ме шта се дешава иза леђа вируса.

Какве поуке можемо да извучемо када све ово једном прође?

– Кад све ово једном прође – лепо звучи. Али нека прво прође. Куга у роману траје од пролећа до зиме, како се изненада појавила, тако је изненада и нестала. После куге, људи који су живели у изолацији имали су потребу да се снажно загрле, љубе, воле, друже. Ово што је сада превентивна социјална дистанца надам се да неће остати као неки трајни тик .

Два дана пре премијере представе Дабогда те мајка родила коју сте по роману Ведране Рудан режирали у Атељеу 212 је све стало. Колико та представа има везе са овим што ових дана живимо?

– Представа је преиспитивање односа мајка-ћерка, родитељ-дете, суштинског односа и та тема се не мери аршинима тренутка, јер припада корпусу свевременог.

Позоришта своје представе ових дана приказују преко друштвених мрежа. Пар хиљада људи је у директном преносу на јутјуб каналу Народног позоришта гледало снимак представе Иванов коју сте режирали по Чеховљевом комаду. То је једна такође нова ситуација и необичан феномен?

– Сада људи имају више слободног времена, и онлајн репертоари доносе им у домове могућност да виде представе за које можда нису имали ни времена ни новца да их виде. Гледаност представа сведочи о потреби људи за уметношћу.

Али, позориште тражи публику, живу реч, директан контакт, заједништво... каква је то уметност?

– Позориште је непосредна, жива размена, заједничко дисање уметника и публике. Оно је уметност тренутка која идеално имитира пролазност живота. У позоришту је тренутак непоновљив, а на снимку он постаје вечност. Кроз коментаре публике на фејсбук страници Народног позоришта добијамо повратну реакцију која је драгоцена.

Шта уметност значи у оваквим околностима?

– Уточиште. Ерос. Ескапизам. Завођење и кроћење страха од смрти и болести. Начин живота. Желим да верујем да је ово и нека врста културне револуције, која ће оставити трага у свима нама. Ово је И ситуација која потврђује да уметност није тек привезак на кључевима живота, већ дубинска потреба човека, као потреба за љубављу и слободом.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 25. новембар 2024.
2° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње