четвртак, 08.05.2025, 11:25 -> 12:22
Извор: РТС
Аутор: Сања Лучић, дописница РТС-а из Италије
štampajКолико вреди „бизнис конклава“
Избор новог папе који је почео 7. маја у 16.40, светски је догађај који не само што уједињује више од милијарду људи испред телевизијских екрана већ је истовремено и моћна економска и медијска машинерија.

Конклава или избор новог папе више није само религиозни догађај који се тиче искључиво католичких верника. Данас је то глобални догађај који осим више од 1,4 милијарде католичких верника у свету, уједињује веру, геополитику и финансије, као и милионе дигиталних интеракција, али доводи и до тога да су цене хотелских соба и Air BnB смештаја порасле између 100 и 300 одсто јер се очекује изузетно велики број посетилаца.
Такозвани бизнис конклава укључује телевизије, дигиталне платформе, хотеле, ресторане. Ватикан не продаје улазнице нити права емитовања, али вредност конлава знатно премашује чак и амерички супербоул који је одувек био велики медијски догађај са огромном зарадом у разним секторима. Рекламе које емитују телевизије у тренутку избора папе коштају и по неколико десетина хиљада евра за минут.
Када је био изабран папа Фрања 13. марта 2013. године, ТВ пренос је гледало милијарду људи, а само у Италији 29 милиона гледалаца. Тада је на Твитеру било регистровано 132.000 твитова у минуту и више од седам милиона порука у којима се помиње нови папа само у једном дану, пише француски дневник Монд.
Профил @Pontefix (који није био званичан папин налог на Твитеру) посетило 10 милиона људи у наредних шест месеци. Осам од десет трендова на Твитеру односило се на конклаве.
Конклава, или конклаве пошто их обично буде више пре него што нови папа буде изабран, један је од најпраћенијих светских догађаја заједно са венчањима и сахранама чланова британске крављевске породице или Олимпијским играма.
Церемонију отварања Олимпијских игара у Лондону 2012. године пратило је 900 милиона људи, сахрану краљице Елизабете Друге 2022. више од четири милијарде уколико се рачунају и кратки видео-клипови на друштвеним мрежама.
Но, овај догађај прате и светске радио-станице, онлајн медији, друштвене мреже, као и традиционална штампа. Предвиђа се да ће избор за новог папу пратити милијарду и 406 милиона људи.
Током конклава изнајмљују се терасе које гледају на Трг Светог Петра док цене за евентуално изнајмљивање стана достижу вртоглаве цифре.
Још током 2013. године, према подацима агенција за некретнине простори око Трга Светог Петра достизале су суме од 2.000 до 3.000 евра на дан. Цене смештаја око Ватикана су се утростручиле у односу на уобичајену цену, а ни ове године није другачије.
Цена за балкон са кога ће се видети бели дим креће се од 1.000 евра па навише за један дан и сви су резервисани од стране страних телевизија.
Избор папе има и велики утицај на туризам. Када је изабран папа Фрања, између марта и децембра 2013. године 6,6 милиона људи учествовало је у догађајима који су имали везе са новим папом у Ватикану. У односу на 2012. то је увећање од 180 одсто. Општина Рим регистровала је додатних седам одсто туриста и 66 одсто оних из Аргентине. То је хотелима и ресторанима донело зараду од више милиона евра.
Иако се одвијају без спонзора и продаје улазница, конклаве доносе зараду попут највећих спортских догађаја, али Habemus Papam! (Имамо папу!) има већи утицај од свих јер уједињује веру, политику и друштво. Ради се о бесплатном догађају који вреди више милиона евра индиректне зараде и огромне медијске покривености.
Коментари