Авијација Јужне Кореје добија појачање – "млади јастреб" са првим домаћим хиперсоничним пројектилом

Идуће године у наоружање јужнокорејске војске улази нови домаћи вишенаменски борбени авион, који ће, јављају тамошњи медији бити наоружан и првим хиперсоничним пројектилом домаће производње.

Северна Кореја, као у Западним медијима демонизирана комунистичка деспотовина, редовно привлачи пажњу седме силе својим војним пробама.

Међутим, истовремено, релативно незапажено пролазе искораци у војној технологији њеног јужног суседа. Пажњу завређују и најновији догађаји јужно од 38. паралеле, где је министартсво одбране прошлог лета објавило успешни завршетак рада на првом домаћем хиперсоничном пројектилу којим ће бити наоружан нови вишенаменски борбени авион јужнокорејског ваздухопловства "КФ-21" - он би требало да уђе у састав армије управо идуће године.

Корејски јастреб

Наиме, средином августа Министарство одбране Републике Кореје објавило је да је окончан развој хиперсоничног балистичког пројектила ваздушног лансирања, који може бити коришћен за нападе на фиксне, утврђене циљеве од стратешког значаја, као што су командни бункери, аеродроми, бране и слично. Он је конструисан ослањајући се на породицу домаћих Корејских тактичких ракета земља-земља (КТШМ), поседује бојеву главу тешку 600 килограма и креће се брзинама између пет и десет маха.

Нови борбени авион "КФ-21" који ће носити два таква хиперсонична пројектила је двомоторни ловац-бомбардер четврте плус генерације долета 2.900км, који поседује квалитетни АЕСА радар, може да понесе 7,7 тона бомби и ракета и достиже брзине до 1,9 маха.

Дизајн те летелице, која је позната под надимком "млади јастреб" (поједини извори преводе корејску реч "борамае" као "соко"), визуелно подсећа на амерички "Ф-22 раптор", али, она бар за сада нема потпуне стелт карактеристике, јер мада су површине крила и усисници пројектовани тако да буду тежи за откривање радаром, авион у првој верзији наоружање носи под крилима и трупом, због чега има већи радарски одраз од правих стелт летелица.

"КФ-21" је први пробни лет обавио у јулу 2022, а производња је почела 2024. Ускоро, током следеће године требало би да почне испорука прве транше од 40 летелица јужнокорејском ратном ваздухопловству.

Развио га је Корејски завод за аеронаутику ("КАИ"), чији пројектанти планирају да у будућности (за верзију "КФ-21ЕX") додају и простор унутар трупа у којем би могле бити смештене ракете, што би онда знатно умањило радарски одраз. У производњи, иначе, учествује преко 700 домаћих коопераната.

Технолошка помоћ из иностранства

Наравно, освајање технологија које се примењују у најсавременијим борбеним авионима пете или њој блиске 4 + генерације захтевају огромна улагања новца и времена, те пуно експертизе каква се не може стећи преко ноћи. Корејски произвођачи примили су технолошку ињекцију од произвођача "Ф-35" "Локид-Мартина", који им је пренео своја знања у вези двадесетак различитих електронских и софтверских решења за управљање авионом и пуњење горивом. Тај трансфер знања остварен је захваљујући договору Сеула и Вашингтона који је пропратио куповину 40 комада Локид-Мартинових "Ф-35" за потребе јужнокорејског ваздухопловства.

Американци, међутим, нису желели да својим далекоисточним војнополитичким савезницима одају тајне везане за неке суштински битне компоненте, као што су АЕСА радар, инфрацрвени трагачи или систем за противелектронску борбу, па су корејски инжењери били присиљени да сами изнађу одговарајућа решења. Развој домаћег АЕСА радара изнела је велика фабрика наоружања "Ханва".

У овом тренутку сматра се да ће један апарат "КФ-21" коштати око 65 милиона долара, што је готово упола мање од "Ф-35".

Финансијска конструкција

Рад на пројектовању јужнокорејске летелице почео је крајем 2015. године под водством, односно, надзором владиног Научног института за одбрану. Четри петине трошкова покрива сама Република Кореја (60 одсто држава, а 20 "КАИ"), док је пројекту са 20 посто учешћа требала да придонесе и Индонезија, која би, по првобитном плану, требало и да откупи 50 летелица.

Но, јавили су медији у источној Азији, она је каснила са извршавањем својих обавеза, због чега би, спекулише се, јужнокорејска држава за развој нових, усавршених верзија могла да новац потражи у другим земљама које су изразиле интересовање за куповину "КФ-21" - у имућним Уједињеним Арапским Емиратима или Пољској, која је се у протеклих неколико година показала као невероватно веран и богат муштерија, који је поручио корејско наоружање у износу од, сматра се, укупно око 20 милијарди долара (Пољска шаком и капом троши на јужнокорејско оружје). Наиме, међу оруђима које је од Сеула пазарила Варшава налазе се тенкови, хаубице, вишецевни бацачи ракета и борбени авиони "ФА-50" (Пољска засула Сеул милијардама долара за оружје ).

Борба за већу независност од иностранства у снабдевању војске

Јужна Кореја је у производњу напредног вишенаменског авиона од композитних материјала који би могао да се пореди са "Ф-35" или "Су-57" ушла како би што је више могуће умањила зависност од иностранства (што у пракси значи - од Сједињених Америчких Држава).

Истина, технолошки, "КФ-21" доста дугује Американцима - осим "Локид-Мартинове" електронике, авион, рецимо, садржи мотор направљен по лиценци америчког произвођача "Џенерал електрика". Савети и помоћ у развоју летелице су тражени и од неких других америчких компанија, па и шведских и израелских фирми - за развој кабине, дисплеја, сенсора, кочница и другог (Преузимање испробаних страних технологија требало је да умањи време потребно за развој авиона и учини га јефтинијим). У целини гледано, 65 одсто делова "младог јастреба" је пројектовано у земљи, док је остало израђено захваљујући знању страних умова.

Ипак, сада када су страна знања и умеће апсорбовани, несумњиво је да ће Сеул остварити приличан степен независности од САД, поготово што ће, када уђе у употребу, "КФ-21" заменити најпре врло старе апарате америчке производње "Ф-4" и "Ф-5", а онда и новије "Ф-15" и "Ф-16".

Јужнокорејски авион поседује топ од 20мм и 11 спољних подвесника, на којима ће углавном носити бомбе и крстареће ракете домаће производње, с тим што може бити опремљен америчким ракетама ваздух-ваздух "сајдвајндер" и "АМРААМ", али и француским пројектилима "метеор" и немачким "ирис-т".

Поготово опремљен новом хиперсоничном ракетом, чији је домет 1.000 километара, "КФ-21" ће драстично подићи моћ јужнокорејских пружаних снага. 

Јужна Кореја у самом светском врху по извозу наоружања

Захваљујући "младом јастребу", сматрају војни аналитичари у Азији, Јужна Кореја, која већ продаје иностранству тренажно-борбени авион "ФА-50 орао", ће комплетирати своју понуду најсавременијег наоружања, коју већ чине бродови, радари, тенкови, оклопни транспортери, хаубице и вишецевни бацачи ракета.

С обзиром да њено на оружање пружа приближан, исти а у неким сегментима и бољи квалитет од америчког, а кошта знатно мање од њега, и земља има веће производне капацитете од западноевропских сила, чини се реалним сценарио у којем ће Јужна Кореја дужи низ година засести на постоље три највећа светска извозника оружја и војне опреме, како је њена влада пре неколико година и зацртала у својим планови у својим плановима индустријског развоја.

субота, 25. октобар 2025.
9° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом