Читај ми!

Британски носач "Принц од Велса" стигао до Кине без два "Ф-35Б" – симбол силе или технолошке слабости

Британски носач авиона "Принц од Велса", у мисији парирања кинеској морнарици у Индијском и Тихом океану, остао без два ловца-бомбардера "Ф-35Б", који су због кварова уточиште нашли у Индији и Јапану. Због учесталих кварова и дугог времена потребног да се отклоне, носач и његове летелице постали предмет шала у држави потконтиненту.

Британски ловац-бомбардер "Ф-35Б" са носача авиона "Принц од Велса" пре неколико дана је слетео због квара на цивилни аеродром у јапанском граду Кагошима на острву Кјушу.

Тај догађај сам по себи није нешто што би завредило пажњу медија, али се летелица ипак нашла на првим страницама новинама и вебсајтова широм света.

Мада многи медији, склони штуром извештавању од пар редова, нису пружили објашњење зашто, разлог је то што је два месеца раније други борбени авион истог типа са истог носача такође због дефекта потражио сигурност на обали - на аеродрому Тируванантапурам у индијској држави Керала.

Отуд слетању стелт летелице пете генерације у Јапану заправо највише пажње посвећују индијски медији - они су пуни духовитих примедби, зашто не рећи, шала, на рачун британског ваздухопловства и ловца-бомбардера "Ф-35Б".

Ујутру борбени авион, поподне туристичка атракција

Јер тај авион усавршених стелт карактеристика и накрцан најсавременијом електроником, који по комаду кошта чак 110 милиона долара, провео је пуних пет недеља у Индији чекајући оправку и репатриацију. За то време, примећују индијски медији, постао је атракција за локално становништво и чак магнет за туристе - радозналци, међу којима пуно деце, долазили су да га фотографишу, цртају и коментаришу.

Оно што је тамошње новинаре и војне стручњаке посебно зачудило је време које је било потребно да авион коначно напусти индијски аеродром - иако су британски механичари релативно брзо пристигли, они нису били у стању да уклоне квар више од месец дана. Туристичка организација Керале на друштвеним медијима је чак објавила хумористичну рекламу за своју државу, која је алудирала на чињеницу да се британски авион изузетно дуго задржао на локалном аеродрому: "Керала, дестинација коју нећете желети да напустите." Једна од домаћих телевизија нашалила се да, док други авиони путују на разна места, "Ф-35" се заглављује на разним местима.

Шалу на страну, приземљење "Ф-35" у Керали је посебно битно јер је тај скупи производ америчке фабрике "Локид-Мартин", којег, чини се с правом, прати глас да је врло тежак за одржавање, био понуђен индијском ваздухопловству - оно управо последњих месеци анализира да ли да се определи за њега или руску понуду која се састоји неколико сквадрона "СУ-57" и "СУ-35".

Принчево ново одело

Сада када је и други "Ф-35" "побегао" са свог носача, појавиле су се шале и о томе да су британски пилоти жељни одмора у егзотичним земљама подаље од својих надређених.

"Принц од Велса", у мисији демонстрације силе у односу на кинеску морнарицу у Индијском и Тихом океану, уз саму кинеску обалу, тако је успут остао без два скупа апарата и демонстрирао слабост - и саме летелице, за коју такође кажу да има исувише сложен софтвер склон баговима, и саме ударне групе, која нема добру организацију када је у питању одржавање авиона.

Ако се по јутру дан познаје, "Принц од Велса", који је дуг 280 метара и носи 48 апарата "Ф-35Б", би и на повратку у Уједињено Краљество могао да изгуби још који авион. Додуше, постоји нада да ће, пошто је тај див управо пристао на три недеље у јапанску луку Јокосука, тамошње ваздухопловство, које поседује чак 147 авиона типа "Ф-35", умети да несрећним Британцима пружи неопходну техничку подршку.

Проблематични "Ф-35"

"Локид-Мартинов" ловац-бомбардер "Ф-35" рекламира се као моћна платформа која захваљујући напредном компјутеру, радару и ракетама може да туче противника са огромних раздаљина и због изузетно малог одраза остане невидљив за противничке радаре. Он би тако, теоретски, требало да омогући за непријатеља изненадне ударе, не само у ваздуху, већ и по бродовљу и аеродромима и другим важним копненим циљевима.

Међутим, њега већ буквално две деценије прате контроверзе, као што су велика кашњења и екстремно висока цена развоја. Од када је ушао у употребу, све више се говори о томе да је реч о летелици која захтева пуно сати одржавања - много труда, стручног знања и новца, те да због тога пружа мало корисних сати налета.

"Ф-35" се поред америчког, у већем броју налази и у наоружању јапанског, аустралијског, јужнокорејског, британског и италијанског ваздухопловства, а поручиле су га и многе друге државе НАТО пакта, као и Швајцарска.

Суочене са агресивном спољном политиком владе председника Доналда Трампа, која и по савезницима удара царинама и економским санкцијама, поједине земље, као што су Канада, Португал, Шпанија и Швајцарска сада разматрају могућност да одустану од својих поручби "Ф-35".

среда, 13. август 2025.
33° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом