субота, 29.03.2025, 20:00 -> 20:05
Извор: DW (Дојче веле)
Немачка индустрија месечно губи више од 10.000 радних места
Незапосленост у Немачкој расте, а посебно у индустрији многе фирме планирају укидање радних места. Нова радна места се претежно отварају у сектору услуга и често су лошије плаћена.
Радно место Лукаса Емериха је на писти франкфуртског аеродрома. Ради за Луфтханзу као надзорник за утовар путничких авиона, јер не превозе само путнике и њихов пртљаг, већ и другу робу, на пример, пошту.
Овај 21-годишњак је изучио за ауто-мехатроничара, али га је одувек више фасцинирала авијација него аутомобили. Након завршене обуке, пријавио се за посао у Луфтханзи, брзо стекао потребне квалификације.
"Највећи изазов у овом послу је управљање временом – осигурати да је све правилно утоварено и да авион може да полети на време. Стварно је кул осећај, сви су старији од тебе, а ти потписујеш да је све безбедно", каже Емериха за АРД.
Тренутно на франкфуртском аеродрому за Луфтназу ради 120 надзорника за утовар авиона, а план је да ове године буде запослено још 60. Луфтханза ове године намерава да широм света запосли око 10.000 нових радника у различитим областима – од тога више од половине у Немачкој.
Међутим, Луфтханза је по томе тренутно изузетак у Немачкој.
Смањење броја радних места планира 44 одсто фирми у индустрији
Истраживање Института немачке привреде у Келну (IW) показује да ће ове године само 17 одсто компанија запослити више радника, док 38 одсто планира смањење броја запослених.
Посебно су лоше прогнозе у индустрији – 44 одсто анкетираних фирми планира отпуштања, док само 14 одсто предвиђа нова запошљавања.
"То значи да ће се већ уочени пад запослености у немачкој индустрији наставити и ове године", наводи IW Köln.
Број запослених у индустрији до новембра 2024. је био око 7,4 милиона док је 2019. износио скоро 7,8 милиона. То представља смањење од око 350.000 радних места у том сектору.
Губитак "10.000 радних места месечно" у индустрији
Енцо Вебер, научник Института за истраживање тржишта рада у Нирнбергу, већ дуже време прати погоршање ситуације на тржишту рада као последицу економске кризе:
"Немачка се налази у економском паду, што сада све више утиче и на тржиште рада. Незапосленост расте већ трећу годину заредом", каже Вебер.
Од 2017. стопа незапослености у Немачкој је у просеку била испод шест одсто. Прошле године је први пут порасла на шест процената, док је у јануару и фебруару ове године достигла 6,4 одсто.
"С обзиром на економску ситуацију и пад привредног раста, запосленост је и даље на релативно стабилном нивоу", оцењује Вебер.
Међутим, то се, како каже, може приписати томе што сектор услуга тренутно надокнађује губитке радних места у индустрији: „"Тренутно се различите гране привреде развијају неједнако као ретко када раније".
Индустрија је највише погођена кризом: "Губимо више од 10.000 радних места месечно", каже Енцо Вебер.
У компанијама ЗФ, Континентал, Тисенкруп и Фолксваген у наредним годинама угрожено је око 70.000 радних места. Поред тога и Шефлер, Порше, Бош и Форд планирају да укину хиљаде радних места.
Некада се овде радило до пензије
На удару су у послови попут његовог: Пабло Оле Шмит је софтверски инжењер у компанији ЗФ у Фридрихсхафену, где живи и ради скоро 20 година. Сада страхује за своје радно место. Некада је било готово незамисливо да неко напусти ЗФ пре пензије.
Према информацијама Ханделсблата тај немачки произвођач ауто-делова ЗФ, други по величини у земљи, разматра потпуно одвајање сектора "Електрификоване погонске технологије", интерно названог Е-Дивизија.
Одвајање овог сектора погодило би више од 32.000 запослених односно сваког петог запосленог.
"Моја партнерка и ја радимо у Е-дивизији, тако да сада обоје страхујемо за посао. Ускоро ћу напунити 50 година. Питам се каква ми је перспектива да нађем добар посао", каже у разговору за АРД.
Недостатак стручне радне снаге у Немачкој опада
Посебно јер је и за висококвалификоване раднике све теже пронаћи посао – недостатак стручне радне снаге у индустрији опада.
Према истраживању ифо института, у јануару 2025. само 18 одсто индустријских предузећа пријавило је мањак стручњака, док је у трећем кварталу 2022. тај проценат износио 44,5 одсто.
Генерално гледано, несташица квалификованих радника у Немачкој се смањује. Док је у трећем кварталу 2022. готово половина свих компанија имала потешкоће у проналажењу квалификоване радне снаге, у јануару 2025. тај проценат пао је на 28,3 одсто.
У сектору услуга потреба је и даље изнад просека – износи 35,1 одсто.
Енцо Вебер наглашава да то није само последица проблема постојећих компанија: "Број нових радних места никада није био нижи. Оснивање нових предузећа у индустрији никада није било на овако ниском нивоу. Нове инвестиције падају већ годинама".
Војна индустрија цвета
Постоје, међутим, и изузеци – пре свега војна индустрија, која доживљава процват. Највећи немачки произвођач оружја, Рајнметал, повећао је приходе за више од 30 одсто у првих девет месеци текуће пословне године.
Два погона у којима се тренутно производе цивилне компоненте за возила ускоро би могла прећи на производњу за војну индустрију.
Неки бивши запослени у ЗФ већ су пронашли нова радна места у војној индустрији.
За Пабла Оле Шмита то ипак није опција. Ипак, разуме колеге који су отишли, јер се криза у ЗФ-у већ осећа и у њиховим примањима.
"Први финансијски резови су већ почели: био сам запослен на уговор од 40 сати недељно, али је тај уговор већ укинут и смањен на 35 сати", истиче Оле Шмит.
Као што је смањена радна недеља, тако су смањена и примања – сада му је плата мања за око 14 одсто.
Индустријски радници и даље међу боље плаћенима
И поред већ осетних финансијских резова, радници у индустријским предузећима и даље спадају међу боље плаћене.
Према подацима Савезног завода за статистику, у априлу 2024. запослени с пуним радним временом у Немачкој у просеку су зарађивали 4.634 евра бруто месечно док су у индустрији плате биле 100 евра веће.
Нешто ниже зараде су у услужним делатностима, попут угоститељства или саобраћајног сектора, где је просечна бруто плата била 30 евра мања од просечне, односно 130 евра мања у односу на просек у индустрији .
Коментари