Читај ми!

Збуњеност у Токију – Трампове царине на аутомобиле главобоља за пословне људе и политичаре

Нове Трампове тарифе на увоз возила и делова задају велику главобољу у пословним круговима у Јапану. У покушају да умање њихов негативан утицај, јапанске компаније и влада ће морати да чине разне врсте уступака.

Почетком априла у САД би требало би да на снагу ступе нове Трампове тарифе на увоз страних аутомобила и делова у износу од 25 посто.

Пошто у номинално највећој светској економији већ постоје царине од два и по процента на аутомобиле и 25 посто на камионе, то практично значи да ће се убудуће увозна возила бити оптерећена глобама од 27,5, односно, читавих 50 посто.

То ће посебно имати утицаја на јапанску и јужнокорејску економију - велике извознике аутомобила.

Ограничене опције

Обе ове земље надале су се изузећу од тих царина и због чињенице да су вишедеценијски блиски војнополитички савезници САД, али и због својих крупних улагања у америчку привреду.

Јапански премијер Шигеру Ишиба је, на пример, током своје недавне посете Вашингтону истакао да је његова земља у прошлости већ уложила 783 милијарде долара у америчку економију и да намерава да у скоријој будућности тај биланс увећа на чак билион.

Ипак, с обзиром да у међусобној трговинској размени са САД имају суфицит од по преко 60 милијарди долара годишње, а да је умањење дефицита уз стварање радних места горући задатак Трампове администрције, за сада нема назнака да би оне могле бити ослобођене поменутих економских стега.

И док је јужнокорејски гигант "Хјундаи" најавио отварање две фабрике у САД и укупно улагање од 21 милијарду долара, јапанска држава и компаније још увек разматрају шта све могу да предузму. На столу су, пишу јапански медији, разне опције, почев од умањивања извоза аутомобила у САД, до компензација у другим областима како би се некако ипак изнудила (делимична) поштеда од нових тарифа: већа куповина америчких пољопривредних производа и природног гаса и у вези с тим, да се Вашингтону угоди у ономе што посебно прижељкује, а то је да амерички гас у потпуности истисне руски са јапанског тржишта.

У 2023. години Јапан, који спроводи санкције против Москве у свим областима осим у набавкама гаса, јер има сопствене крупне интересе у налазиштима на острву Сахалину, увезао је из највеће земље света девет одсто од своје укупне набавке гаса у иностранству.

Аналитичари, међутим, сматрају да противударац кроз увођење царина на америчке производе није опција за Токио, као ни за Сеул и због економских и политичких, однсно, безбедносних разлога.

Предстојеће тешкоће

Иначе, око 60 одсто јапанских аутомобила који се продају у САД се и производе у тој држави. С друге стране, Република Кореја је до сада мање улагала у постројења у САД, па у овом тренутку "само" око 40 посто аутомобила њених произвођача који се продају у САД се ту и праве.

Јапан је у САД прошле године извезао возила и делова вредности од око 40 милијарди долара, што је еквивалент једном проценту укупног јапанског бруто друштвеног производа (БДП). Аутомобили су у његовом извозу у САД учествовали са 28 одсто. Економисти у Земљи излазећег сунца рачунају да ће царине од 25 процента умањити јапански извоз возила у САД за отприлике петину, што би представљало контракцију јапнског БДП за 0,2 посто.

С друге стране, отварање нових постројења, односно, измештање постојећих из Јапана у САД пореметило би ситуацију у вези запошљавања и снабдевања деловима у самом Јапану.

Поједини пословни људи у тој далекоисточној земљи сматрају да би даље успостављање фабрика у САД тешко ишло и због проблема недостатка радне снаге, пошто се америчка економија протеклих деценија фокусирала на финансијске услуге и некретнине, те не поседује довољан број радника у производном сектора. Део делова би морао да буде увожен из Јапана, а будући да би и они потпали под нове тарифе, то значи да би финални производи, аутомобили, ипак били нешто скупљи за америчке произвођаче.

Отуд у Јапану, па и у Републици Кореји, када су у питању Трампове нове тарифе, бизнисмени, економисти и политичари су сагласни у цени да следи пуно муке и бола, а тај сентимент видљив је и реакцији берзи на којима су акције произвођача аутомобила попут "Тојоте" и "Хјундаија" у паду.

понедељак, 31. март 2025.
11° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом