понедељак, 24.02.2025, 05:55 -> 06:02
Извор: РТС
Кинеска инвестиција у Вијетнаму – брза пруга за нове економске везе
Вијетнамски парламент донео је одлуку да одобри изградњу брзе пруге која води од кинеске границе, преко престонице Ханоја до луке Хајфонг, тешке преко осам милијарди долара, коју ће већим делом финансирати кинеска државна Извозно-увозна (ЕКСИМ) банка.
Парламент у Ханоју одобрио је изградњу дуго најављиване брзе пруге од кинеске границе до луке Хајфонг у северном Вијетнаму, која ће коштати, процењује се, око 8,3 милијарди долара.
Пругом дужине 391 километар возови ће се кретати брзином до 160 км на час, а по уласку у Кину они ће моћи да продуже до града Кунминга, престонице провинције Јунан и тачке из које се на југ шири мрежа брзих пруга позната као "Паназијска железница".
Реч је о систему савремених железничких саобраћајница који се углавном финансира кинеским кредитима и гради захваљујући умећу кинеских инжењера и радника. Она треба да олакша и убрза проток робе и људи на Индокинеском полуострву и тако допринесе расту трговинске размене.
Изградња пруге од кинеске границе до вијетнамске луке требало би да почне већ ове године, а у горе поменути трошак је урачунато и 27 километара споредних пруга. Она је посебно битна јер ће превладати проблем некомпатибилности железничких мрежа две земље, будући да се на северу Вијетнама и даље користе застареле пруге уског колосека које су изградили француски колонисти на самом почетку 20. века.
Вијетнам, тврд орах за иницијативу "Појас и пут"
Када је у питању изградња Паназијске железнице, важан и тежак корак направљен је током пандемије када је 2021. довршена пруга Кунминг-Вијентијан, чиме је Лаос, јужни комунистички сусед Кине са око седам милиона становника, добио практично прву железничку пругу у својој историји.
Други крак Паназијске железнице (која је замишљена тако да премрежи и Тајланд и Малезију и досегне Сингапур на крајњем југу Индокине), који треба да води од Кунминга до Ханоја и даље на југ, међутим, до сада је каснио с реализацијом, добрим делом и због страховања у вијетнамској престоници да би државу могао превише да задужи и економски веже за Кину.
Наиме, од 2014. наовамо две земље се наново интензивно споре око територија и ресурса у Јужном кинеском мору, где је између њих у прошлости долазило до смртоносних оружаних инцидената. Услед тих трзавица, мада је наставио да развија снажне трговинске односе са Пекингом и званично приступио иницијативи "Појас и пут", Ханој није допустио уплив кинеског капитала у више предложених и планираних пројеката, међу којима су и успостављање 5Г мреже и изградња дугог аутопута север-југ, који би повезао престоницу и највећи град у земљи Хо Ши Мин.
Једина крупна кинеска инвестиција у оквиру "Појаса и пута свиле" коју је вијетнамска влада дозволила била је изградња једне линије градског шинског превоза у Ханоју.
Ипак, Вијетнам, који, осим у првој години пандемије, већ три деценије бележи врло висок економски раст између пет и девет посто, под новим руководством кује планове о новом крупном привредном искораку. А зато су му несумњиво потребна квалитетна саобраћајна инфраструктура и добре железничке везе са највећим трговинским партнером Кином, с којом је прошле године остварио укупну размену од 205 милијарди долара. Поготово када се има на уму да је та и иначе крупна размена за само годину дана скочила за чак 19 одсто.
Пруга која ремети равнотежу у спољној политици
Куриозитет је да су се у источноазијским медијима блиским Вашингтону поводом усвајања пројекта изградње нове пруге појавили чланци у којима се пруга Кунминг-Хајфонг описује као отклон од политике неутралности, односно, једнаког одстојања од две велике светске силе САД и Кине, коју је последњих година водио Ханој.
По том дискурсу, разлог зашто је та пруга средње дужине која спаја суседе који су економски упућени један на другог сумњива и толико битна да може да наруши поменуту спољнополитичку равнотежу је то што она пролази кроз ресурсима богати регион земље, у близини рудника Нуи Фао, који садржи највеће светско лежиште ретког метала тунгстена процењено на 66 милиона метричких тона, као и неколико других тражених метала као што су бакар и бизмут.
Тунгстен има велику примену у војној индустрији и електроници, у компјутерима и паметним телефонима, а САД и њени савезници, ЕУ и Јапан, троше више од половине доступних количина, док производе само око пет посто. С друге стране, Вијетнам, који након Кине има највеће познате наслаге ретких земљаних метала, има треће највеће резерве тунгстена на свету.
Отуд, амерички аналитичари, свесни глобалне борбе за ресурсе и ланце снабдевања коју је њихова земља отпочела против Пекинга, брину да би Кинези могли да искористе своју финансијску моћ и нову пругу да организују набавке тог дефицитарног елемента из рудника Нуи Фао и тако практично остваре монопол над њим.
И док је кинеска страна сигурно свесна привлачности поменутог вијетнамског рудника, с обзиром на географску близину две земље, комплементарност њихових привреда и просту чињеницу да САД нису у стању да државама за које су геополитички заинтересоване понуде повољне кредите и знање потребно за реализацију крупних инфраструктурних пројеката у кратком року, свака врста алармирања међународне јавности због уласка кинеског капитала у важну вијетнамску инфраструктуру се чини апсурдном и сувишном.
Коментари