субота, 04.01.2025, 05:55 -> 05:58
Извор: РТС
Луксембург – прва земља која је увела бесплатан јавни превоз и смањила емисије гасова
Још 2020. године, Луксембург је постао прва земља на свету која је увела бесплатан јавни превоз, чиме је подстакнуто коришћење аутобуса, трамваја и возова. Тада је тамошњи министар саобраћаја изјавио да се 40 одсто становника вози јавним превозом и да је његово бесплатно коришћење социјална мера која доноси велике уштеде, али да се размишљало и о еколошком аспекту. Ова одлука не само да је смањила гужве, већ је допринела и смањењу емисија штетних гасова. Снимајући серијал Зелена Европа, екипа Редакције еколошког програма посетила је Луксембург.
Мала кнежевина Лксембург смештена између Немачке, Француске и Белгије, често остаје неприметна у односу на велике суседе. Међутим, ова земља игра кључну улогу унутар Европске уније, а главни град је домаћин неколико важних институција, укључујући Европски суд правде, Европску инвестициону банку и Европски парламент.
"Када је реч о мрежи аутобуса града Луксембурга, процењујемо да је у просеку користи око 600.000 путника недељно и нешто више од четрдесет милиона путника годишње. Очекујемо да ћемо 2036. године имати још 50.000 запослених и још 50.000 стамбених јединица, те смо принуђени да решимо проблем мобилности тако што ћемо индивидуални превоз у што већој мери заменити јавним", каже Патрик Голдшмит, одборник града Луксембурга задужен за мобилност.
Нови погон за аутобусе
У плану је и изградња новог погона за аутобусе на периферији града који ће се ослањати на еколошки чисту технологију, где ће могућност електричног пуњења имати више од 200 аутобуса, а биће предвиђено и да се електрични погон замени водоником у будућности.
"Осам станица за пуњење електричних аутобуса се налази изван градског депоа. У плану је изградња 30 станица за пуњење у самом депоу, док се станице граде и на крају линије превоза. Трансформатор има снагу од једног мегавата, а сваки појединачни пантограф може да пуни до 300 киловата", каже Лекс Бантнер, руководилац аутобуске службе града Луксембурга.
Мрежа трамваја
Трамвај представља важан сегмент превоза у граду. Данас је целокупна трамвајска мрежа повезана са аутобусима, паркиралиштима за аутомобиле и бицикле, а ускоро ће и са аеродромом.
"Данас имамо укупно 33 трамваја. На траси између стадиона и Луксекспа саобраћа 21 возило на свака 4 минута. У време јутарњег шпица, између 7 и 9 ујутру, уводимо додатна возила и у просеку се дневно превезе око 120.000 путника а у изузетним случајевима чак 600.000. На другом крају града постоји веза са аеродромом. Тај део ће бити завршен управо ове године 2025. у марту, а очекујемо прве путнике у децембру", каже Карло Хенцен, оперативни директор "Лукстрама".
И на крају, један Србин
И на крају, због опсежних инфраструктурних радова, мрежа превоза у главном граду Луксембурга захтева честе промене, а за то је задужен један Србин.
"Започели смо сарадњу са једним српским архитектом који је исцртао нову мрежу на мапи која је врло читка и пружа мноштво информација у боји. Сваки пут кад уведемо неку измену, поново сарађујемо са Југом Церовићем како бисмо прилагодили план и пронашли начин да га учинимо што приступачнијим корисницима", каже Лекс Бантнер, руководилац аутобуске службе града Луксембурга.
Луксембург је познат по својој посвећености еколошким питањима, а оно по чему се можда највише истиче су иницијативе у вези са транспортом и смањењем загађења.
Коментари