уторак, 31.01.2023, 06:00 -> 11:08
Извор: РТС
Аутор: Марко Милојевић
Упутство за гашење запаљене "тесле", необичније од необичног Илона Маска
Ватрогасна служба Сакрамента објавила је на Фејсбуку да је за гашење запаљене "тесле" на једном од градских булевара било потребно сат времена и 6.000 галона воде или око 22.000 литара. Та количина воде на први поглед делује позамашно, али не чуди уколико се погледа званично упутство компаније у случају паљења батерије на моделу "С".
Ватрогасци Сакрамента радили су више од сат времена и искористили око 22.000 литара воде испаљених из три ватрогасна возила и резервоара како би потпуно обуздали ватру на запаљеној "тесли", поштујући приручник компаније за хитне случајеве.
Возило није било оштећено пре пожара, за који је утврђено да је избио у одељку за батерије, наводи се у саопштењу објављеном на Фејсбуку.
Са друге стране, како додају, традиционално возило са мотором са унутрашњим сагоревањем може се угасити са око 700 галона воде (око 2.600 литара).
"Савремена технолошка еволуција захтева континуирано унапређење савремених техника гашења пожара чија се ефикасност процењује", истиче се у саопштењу.
Количина воде неопходна за гашење запаљених неелектричних аутомобила, није ништа у поређењу са оним што, између осталог, стоји у упутству за гашење запаљених батерија "Теслиног" модела "С".
"Ако се батерија запали, користите велике количине воде да је угасите. Између 3.000 и 8.000 галона (11.356–30.283 литра) воде, нанети директно на батерију, да се потпуно угаси, увек успоставити или затражити додатно снабдевање водом. Ако вода није одмах доступна, користите CO2, суве хемикалије или неко друго типично средство за гашење пожара док вода не буде доступна", наводи се у упутству.
Без употребе пене на "тесли"
Према упутству, "Тесла" не препоручује употребу пене на електричним возилима.
"Нанесите воду директно на батерију. Ако безбедност дозвољава, подигните или нагните возило за директнији приступ батерији. Вода се може наносити са безбедне удаљености само ако природни отвор (као што је вентилациони отвор или отвор од судара) већ постоји. Немојте
отварати батерију ради хлађења", пише у упутству.
Сада долази онај "необичнији" део у коме се каже: "Тесла" не препоручује потапање возила у велики резервоар са водом.
Такође, препоручује се употреба инфрацрвене камере за праћење температуре батерије.
Како се наводи, да би се батерија потпуно охладила, а запаљено возило предало надлежнима, потребно је до 24 сата.
Статистика на страни "Тесле"
Сличан инцидент догодио се новембра прошле године у Пенсилванији, када је ватрогасцима било неопходно око 45.000 литара воде да би угасили такође модел "С".
Међутим, према наводима компаније, током периода 2012–2021, дошло је до око једног пожара на "Теслином" возилу на сваких 336 милиона пређених километара, преноси insideevs.com.
Такође, Национална асоцијација за заштиту од пожара наводи да је национални просек за пожаре на возилима један пожар на 30,4 милиона пређених километара.
Разлика између "Тесле" и просека је 11:1, што је велика победа не само за "Теслу", већ и за електричне аутомобиле уопште.
Како долази до пожара на батеријама
Батерија за електрично возило састоји се од хиљада мањих литијумско-јонских ћелија. Једна ћелија може да изгледа као цилиндар и испуњена је хемијским компонентама које омогућавају батерији да складишти енергију: анода, катода и течни електролит, наводи Вокс.
Батерија је обложена изузетно јаким материјалом, попут титанијума и обично причвршћена шрафовима за доњи део возила. Идеја је да се приступ батерији готово онемогући и, у идеалном случају, да се заштити и приликом судара.
Али, када је батерија неисправна или оштећена једна или више литијумско-јонских ћелија може да изазове кратак спој и да загреје батерију. У том тренутку, сићушне мембране које раздвајају катоду и аноду се топе, излажући високозапаљиви течни електролит.
Једном када се ватра распламса, топлота се може проширити на још више ћелија, изазивајући феномен који се зове "топлотно бекство", навели су ватрогасци за Вокс. Када се то догоди, пламен наставља да се "пробија" кроз батерију, што доводи до пожара који може трајати сатима.
Сваки пожар лекција за следећи
Коментаришући недавни слични инцидент у Вејкфилду, у коме се такође запалило електрично возило након што је возач ударио у стуб, шеф ватрогасаца тог града Том Пурсел изјавио је да ће се приликом пожара на обичним аутомобилима ватрогасци брзо изборити са пламеном. Ипак, код електричних је то сасвим другачије.
"Ако ти батеријски пакети оду у топлотно бекство, што је само хемијска реакција, онда се супер загреју. Не можете их угасити. Не гасе се. Поновно се пале", рекао је Пурсел.
Такве ситуације, наводи Си-Би-Ес њуз, представљају јединствен изазов за ватрогасце, без егзактне науке која стоји иза тога како угасити пожар на електричном возилу. На пример, нека одељења ће користити воду док се пожар не угаси, док ће други пустити да сама изгоре.
Зато је сваки пожар на електричном аутомобилу, каже Пурсел, лекција за следећи.
"Морате да прочитате много литературе. Морате да идете у школу. Морате да се образујете. Али, морате да добијете тачне информације и то једноставно још није све. Тек је почело да долази", наводи Пурсел.
Коментари