У већини места бесплатно се возе повлашћене категорије, негде вожња без карте за - све грађане

Већина локалних самоуправа има бесплатан јавни превоз за повлашћене категорије становништва најчешће за пензионере и ђаке. Бесплатан за све грађане први је 2015. године увео Књажевац, неколико година касније Јагодина, однедавно Жагубица и Врњачка Бања. За већину градова бесплатан превоз за све је превелика ставка у буџету.

Грађани Књажевца услугу бесплатног превоза користе безмало 10 година, на површини од 1200 квадратних километара ова општина има 76 села.

“Човек може да се превезе и код лекара, плати рачуне једно друго, и своје обавезе, јер села су угасла људи нема, такси су скупи”, каже путница. Други путник задовољно додаје: “Прво не плаћа се, друго на време иде и враћа нас исто”.

“Ми смо на идеју да уведемо бесплатан јавни превоз дошли тако што смо анкетирали јавно мњење испитивали шта су то ствари које их највише иритирају и шта је то што им највише недостаје. У то време 2015. године када је било много више незапослених у Књажевцу када су и плате биле ниже главни проблем који су сами грађани акцентовали је био управо недостатак јавног превоза”, истиче Милан Ђокић, председник Општине Књажевац.

Слуха за потребе грађана има и другим локалним самоуправама, али нема довољно пара, па се углавном одлучују за субвенције за пензионере, ђаке и поједине социјалне категорије. Суботица за те ставке издваја 100 милиона годишње, уз субвенције превознику износ је много већи.

Радослав Вукелић, из Секретаријат за комуналну делатност, из Суботице наглашава да текуће субвенције које град издваја јавном предузећу Суботицатранс за градски и приградски превоз, тачније путнике, које користе ову комуналну услугу износи око 378 милиона на годишњем нивоу које су буџетом планиране у 2024. години где се субвенционише цена карте у односу на реалну тржишну која би требала бити.

Без тога карте у Суботици биле би скупље, једна вожња у Новом Саду кошта 100 у Нишу 80 динара. И док Нови Сад нема потпуно бесплатан превоз Ниш је ове године списак повлашћених категорија проширио, највећи број чине старији од 65 година.

“У Нишу од сто хиљада наших суграђана који могу користити - бесплатан превоз користи тек њих 55826, на данашњи дан имамо издатих легитимација који користе бесплатан превоз, то грађане град Ниш и буџет града Ниша кошта близу сто милиона динара на месечном нивоу”, наводи Саша Новићевић, в.д. директора Дирекције за јавни превоз, из Ниша. Наставља: „Ако ме питате каква би пројекција била уколико дође до бесплатног превоза за све путнике то би износило на годишњем нивоу негде око 2 милијарде и 500, то је једна осмина буџета”.

У многим срединама као у Нишу, има грађана који сматрају да превоз треба да буде бесплатан за све грађане. Већина Нишлија ипак је задовољна.

Пројекција од 2,5 милијарде годишње у Нишу у односу на рецимо 23 милиона колико Жагубица однедавно троши на бесплатан превоз за све, говори о томе да су поређења нереална. Сваки град има своје специфичности, попут Краљева које има много линија, а мало путника, а само линија до рецимо Рудна дуга је готово 100 км.

среда, 25. децембар 2024.
2° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње