петак, 11.09.2020, 15:53 -> 17:56
Извор: РТС
Да ли смо током пандемије променили потрошачке навике
Студија у САД показује да се куповина у тој земљи током пандемије коронавируса потпуно променила. Американци иду са прецизним списком намирница у најближе радње и само када треба. Жарко Малиновић из Привредне коморе Србије каже за РТС да су и потрошачи у Србији постали организованији и да је ређа појава импулсивне куповине.
Жарко Малиновић из ПКС-а наводи да су се потрошачи у Србији брзо вратили у нормалу после укидања ванредног стања – нема више прављења залиха, купује се за три, максимално пет дана, а у структури куповине нема посебних скокова. "Били смо једна о ретких земаља која није имала несташице производа чак и оних из увоза", истиче Малиновић.
Као што показују подаци из САД, и српски потрошачи имају поверења у домаће произоде више од 85 одсто артикала у трговинским радњама су домаћи.
Малиновић то истиче као разлог што није било несташица. Српско тржиште има поверење у домаће производе што прихватају и трговински ланци, наводи Малиновић.
Малиновић каже да је онлајн трговина у области прехране била веома мало заступљена. "Велики трговински ланци на територији Београда имали су свега 150 испорука дневно, интересовање купаца је било мало, додаје Малиновић.
С друге стране, генерално сегмент онлајн трговине на врхунцу пандемије растао је и до три хиљаде пута.
Према његовим речима, добро је да је искоришћено искуство из пандемије па је успостављен систем, повезане су доставне службе са трговцима, па код трговаца постоје посебне касе за службу доставе.
"Раст је довоцифрен, законска регулатива за рад тих служби је добра, нарочито када је реч о непрехрамбеној роби", указује Малиновић.
Онлајн као лек за импулсивну куповину
Као добру страну онлајн куповине, Малиновић види у томе да ће се теже доћи у искушење да се нешто купи импулсивно. "Теже је оптимизовати онлајн излоге и радње да бисте купца који је дошао по хлеб и млеко убедите да купи и детерџент. Али када дођете у радњу и видите да је детерџент на акцији и још штошта, па готово 60 одсто артикала које нисмо планирали – купимо", објашњава Малиновић.
У Америци на интернету нашли су се и пољопривредници, па се од фармера директно наручује више од 10 пута него пре.
Малиновић напомиње да је и у Србији било организоване онлајн продаје пољопривредних прозвода током ванредног стања, нарочито док пијаце нису радиле.
Као важан сегмент онлајн куповине пољопривредних производа, Малиновић истиче развијање процедура безбедности хране и испоруке као би се развило поверење у тај вид куповине.
"Важно је да знамо да се сир и кајмак на 30 степени транспортује у за то предвиђеном возилу, а не у неком гепеку. Најважније трговцима да имају раст поверења код потрошача и дугорочну извесност пословања", каже Малиновић.
Вештачке несташице због дезинформација
Раст продаје воћа током пандемије као и у САД бележи се и у Србији и то двоструко више од уобичајеног промета.
Малиновић наводи да је на српском тржишту обезбеђено довољно јужног воћа из Турске и Грчке, пошто су Шпанија и Италија биле потпуно затворене.
Указује да упркос дезинформацијама које су се шириле друштвеним мрежама да неће бити лимуна, следећег дана пошто се због овога распрода, нашао би се на рафовима.
Додаје да је слично било са тоалет папиром када је јављено да је у Великој Британији нестало тог артикла. Наш највећи произвођач извози 70 одсто своје производње, каже Малиновић.
Коментари