понедељак, 18.05.2020, 06:00 -> 06:20
Извор: РТС
Аутор: Тамара Танкосић
Експанзија онлајн трговине, највећи скок тражње има достава хране
Време ограниченог кретања и скраћеног радног времена поново је показало да на тржишту најбоље пролазе они који се најбрже прилагођавају новој ситуацији.
Преко ноћи од офлајна постали су онлајн, тако Привредна комора Србије описује више од 1.000 фирми које су се преселиле на интернет у прве две недеље ванредног стања.
На тај начин су покушали да смање губитке и сачувају радна места. Међу њима најчешће пољопривредни произвођачи, трговци обуће и одеће. Било је много нејасноћа.
"Да ли им је потребна мобилна фискална каса, како да спроведу плаћање. Највећи изазов је било организовати дистрибуцију и доставу робе. Због тога смо ми већ у првој недељи ванредног стања увезивали курирске и доставне службе са примарним произвођачима и продавцима који немају доставне службе. Свакако да тамо где вам је за доставу требало 30 минута, сада је требало сат времена, и да рокови испоруке су били дужи. Оно што можемо да научимо из ове кризе да онлајн јесте важан и да сада велики број ради на развоју својих онлајн платформи", указује Жарко Малиновић, секретар Удружења за трговину Привредне коморе Србије.
Чак ни они који су и раније продавали преко интернета, у ванредном стању нису могли да одговоре на потребе сваког купца.
"Поготово у категорији основних животних намирница, у односу на њихов дневни капацитет имали смо десет пута већу потражњу", наводи Малиновић.
Милан Добријевић из Министарства трговине објашњава да се, што се тиче скока у појединим трговинским гранама, десио скок од око 200 одсто у достави хране, а око 100 одсто у текстилној индустрији и спорсткој индустрији.
"Око 50 одсто кућна техника и потрошачка електроника", напомиње Добријевић.
На шта су се грађани највише жалили
Са порастом куповине преко интернета растао је и број притужби грађана, кажу у Министарству трговине. Најчешће су се жалили на погрешну величину патика и да им је испоручен туђи пакет. Много су научили и купци
"Највећи степен права имају уколико купују од трговца регистрованог у Републици Србији, у том случају су заштићени Законом о заштити потрошачи који у случају електронске трговине гарантује период за повратак робе без образложења и повратак комплетног износа, сто посто плаћеног износа, у року од 14 дана од дана пријема робе. Могу потврдити идентитет трговца на АПР-у, уколико нема ПИБ-а, нема матичног броја фирме, ту се онда диже прва сумња", напомиње Добријевић.
О сумњама, недоумицама, саветима за електронску трговину Министарство најављује два водича - до краја месеца за потрошаче, до октобра за трговце.
Напомињу да око 25 посто компанија нема чак ни веб-сајт.
Коментари