понедељак, 23.06.2025, 07:04 -> 07:04
Извор: РТС
Транспорт и логистика - Србија као стратешка раскрсница Европе
Размена робе широм света указује на то да су транспорт и логистика кључни за привреду, да је важно регионално повезивање и сарадња, па су комуникација и жеља да се ускладе приватни, јавни и интереси свих држава региона од суштинског значаја. Из Удружења италијанских индустријалаца поручују - Србија се истиче у региону као стратешка раскрсница и има велику шансу да се позиционира као логистички и дистрибутивни центар од регионалног, па и европског значаја.
Србија постаје све интересантнија како за домаће, тако и за међународне инвеститоре, јер по повољним условима нуди парцеле за градњу модерних логистичких и дистрибутивних центара.
Симоне Аполони, потпредседник "Конфиндустрија Србија", истиче да Србија има одличну локацију у срцу Европе и на раскрсници више међународних путева и инфраструктуре.
"Логистички, интермодални систем треба да буде врло добро осмишљен, да буде минимум бимодални, што значи две врсте транспорта, и да се локација бира врло пажљиво, треба да буде близу међународних путева", рекао је Аполони.
Игор Живковић, архитекта из компаније "Енерплан Балкан", објашњава да су обично то објекти великог капацитета, великог складишног простора, са хладњачама, са хладним коморама у једном делу, са средњим хлађењем и обичним складиштем.
"Тако да су објекти вишеслојни, имају прилазе возила, односно камиона са различитих страна објеката", рекао је Живковић.
Погодне локације
У Београду, Јагодини, Инђији и Добановцима, само једна компанија изградила је прошле године 65.000 квадратних метара логистичких центара за инвеститоре. Планирају да до краја године озидају још 12.000 квадратних метара у Кули, Лапову и Панчеву.
Драган Дутина, технички директор компаније "Пента Ге. Ко. Констракшн", наводи да су они лоцирани искључиво према захтевима тржишта, према захтевима цене локације и будућег закупа.
"Честа је ситуација да се хладњача гради на земљишту које је потенцијално погодно да буде или логистички центар или пољопривредно, најчешће је и било пољопривредно земљиште које је претворено у неко грађевинско земљиште", каже Дутина.
Инвеститори напомињу и да је све мање добрих локација за градњу таквих објеката. Оно што је важно надлежнима, јесте да градња тих објеката буде у складу са Законом о планирању и изградњи.
Градња логистичких центара
Александра Софронијевић, министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, истиче да се логистички центри могу градити искључиво на земљишту које је планским документом одређено за ту намену, а то подразумева и саобраћајну опремљеност и мрежу саобраћајница јер основни захтев јесте да свака грађевинска парцела мора имати приступ јавној саобраћајној површини.
У министарству наглашавају да се интензивно раде ауто-путеви, обнавља железница и проширује аеродром, како би се инвеститорима омогућило да граде што више дистрибутивних и логистичких центара по Србији.
Њихов развој помоћи ће фирмама да смање трошкове транспорта.
Главни циљ је да роба стигне на право место у предвиђено време и у беспрекорном стању.
Коментари