петак, 07.02.2025, 20:00 -> 20:07
Извор: РТС
Најављен петодневни бојкот трговинских ланаца – могу ли потрошачи да утичу на снижење цена
Удружења потрошача позивају на бојкот пет великих трговинских ланаца следеће недеље – од понедељка 10. до петка 14. фебруара. Циљ бојкота и избегавања куповине јесте да се снизе превисоке цене производа.
Нови бојкот трговинских ланаца обухвата пет највећих, који чине половину укупног тржишног удела малопродаје. Овај пут бојкот ће трајати од понедељка до петка следеће седмице.
"Бојкотујемо тако што не купујемо у њиховим ланцима, већ купујемо код приватника од 10. до 14. фебруара. То је једини начин да се мало ублаже цене. Знамо да неће то бити комплетно, онако како треба, али бар мало", наводи један од анкетираних грађана.
Пет великих трговинских ланаца су Делез Група, Меркатор Група, "ДИС", "Лидл" и "Универекспорт". Србија се бојкотом придружила земљама у региону: Хрватској, Црној Гори, Босни и Херцеговини и Северној Македонији, које су такође позвале на избегавање куповине у великим маркетима.
"Потребно је подржати бојкот како би се трговци присилили да нас не пљачкају када уђемо у продавницу, већ да се понашају у складу са кодексом пословне етике, чији су потписници", наводи Весна Перинчић из Републичке уније потрошача.
Дејан Гавриловић из Удружења Ефектива нада се да ће петодневни бојкот дати исте, ако не и боље резултате од претходног бојкота.
"Грађани су се мало ослободили страха, свесни су тога да имају моћ у својим рукама, да имају могућност да одреде коме ће да дају свој новац и, наравно, не слажу се са том политиком високих цена", додаје Гавриловић.
Из удружења која су покренула акцију кажу да је Комисија за заштиту конкуренције констатовала да постоји повреда конкуренције и да су цене скочиле дупло више од инфлаторних притисака. Напомињу да су марже скочиле са 19 одсто на 38 одсто и да је укупан приход тих трговаца порастао са 3,8 милијарди на 18,6 милијарди динара.
Значајни губици трговаца због прошлонедељног бојкота
Иако је екипа РТС-а поводом бојкота контактирала надлежне институције и трговинске ланце, они до емитовања приче нису искористили прилику да кажу своје мишљење, већ су се огласили групним саопштењем.
"Уважавајући право потрошача да свој притисак усмере према оном чиниоцу кога сматрају најодговорнијим, истичемо да проблем вишегодишњег кретања цена не може да се реши без координисане активности државе и свих учесника у производно-прометном ланцу", наводи се у саопштењу Групације трговаца прехрамбеним производима на велико и мало Удружења за трговину Привредне коморе Србије (ПКС).
Удружења потрошача: Не стајемо док не видимо резултат
Пореска управа потврђује да су прошлонедељним једнодневним бојкотом трговци претрпели значајне губитке, а из удружења потрошача наглашавају да неће стати док не виде резултате.
"Циљ је да се снизе цене. Очигледно је да су цене у Србији више, чак и за производе који се праве у Србији, веће су него у земљама региона. То указује на то да неко у том ланцу, а можда и сви у ланцу, маржирају ту робу више него што треба", каже Дејан Гавриловић из Удружења Ефектива.
Весна Перинчић из Републичке уније потрошача каже да је потребно континуирано спроводити те акције.
"Трговци, наравно, немају намеру да одмах мењају своје понашање, али је битно да је лавина покренута. Поступак не тече тако да се може у једном дану све променити, него је потребно континуирано спроводити те акције", наводи Перинчићева.
Прошлог петка промет у пет бојкотованих трговинских ланаца смањен је за 37 одсто.
На тај начин, кажу из удружења, потрошачи су послали јасну поруку и трговинским ланцима и добављачима, и свима у том ланцу формирања цена, да нису сагласни са политиком високих цена и то ће показати бојкотом од 10. до 14. фебруара.
Коментари