Читај ми!

Тражени као злато, наши одлазе, страни долазе – колико возача недостаје Србији

Агенција за безбедност процењује да Србији у овом тренутку недостаје чак 10.000 професионалних возача. Због тога је смањена старосна граница за добијање дозвола, а све се чешће ангажују и возачи из иностранства. У две тешке несреће у протекла два дана у Београду учествовала су возила јавног превоза. Какве обуке и контроле пролазе они који превозе путнике у престоници?

Потребни су и тражени као злато - возачи. Судећи по лиценцама, имамо 175.000 возача камиона и аутобуса. Процена Агенције за безбедност саобраћаја је да недостаје око 10.000.

"Продужио сам Б категорију, али сам изгубио Д и идем да вратим дозволу. А и доста је било, 42 године у ГСП-у и још две године код приватника ЈЛД", баш тако је завршио разговор возач аутобуса на линији 31, вероватно са колегом.

Старосна граница и обука

Трећина професионалних возача старија је од 55 година, што само потврђује причу возача у градском аутобусу. Сада недостатак возача решавамо смањењем старосних граница. Са 18 година може се возити камион, а аутобус са 21, уз појачану обуку.

"Морају проћи обуку од 130 часова теорије и минимум десет часова практичне обуке. Након тога полажу испит и по положеном испиту они добијају лиценцу професионалног возача", објашњава Слободан Карличић из Агенције за безбедност.

Тржиште је неумољиво. Наши возачи одлазе, страни долазе, а разлози су: боље зараде и вероватно услови рада. Странци лиценцу аутоматски добијају, ако су професионалну дозволу стекли до 2020. године.

"Уколико су они после 2020. године положили за Ц или Д категорију, и они морају код нас проћи посебне врсте обука, као што сам рекао и за наше возаче", наводи Карличић.

Годишње још 5.000 нових возача

Без превоза путника, посебно робе, нема напретка привреде. Годишње нам је потребно још 5.000 нових возача, сматрају у Пословном удружењу превозника "Србијатранспорт". Залажу се да и обука и добијање лиценце буду јефтинији.

"Да младим људима који имају мање од 30 година, буде обезбеђена бесплатна, односно субвенционисана обука за професионалне возаче Ц и Д категорије, кроз ауто-школе и кроз центре за стручно-професионалну компетенцију. Исто онако како је то у средњим саобраћеним школама или како је то некада било у војсци", истиче Горан Алексић, генерални директор Удружења "Србијатранспорт".

Безбедност није скупа

Ништа није скупо, указује Карличић, ако хоћемо безбедност у саобраћају, онда сваки возач треба да похађа одређене врсте обуке.

Са Министарством финансија удружење је договорило и већ озаконило смањење акциза на гориво за 34, 56 динара по литру, за све превознике, што ће важити од првог јула.

"Што је изузетно добар подстрек за квалитетније пословање превозника, бољу услугу, бољи пословни амбијент, боља возила и привлачење младих људи", сматра директор Удружења "Србијатранспорт"

То нису мала средства. Вероватно би помогла власницима транспортних фирми да помогну возачима при добијању дозвола.

Превозници траже да се елиминише нелојална конкуренција у виду тура комбијем и вожње на апликацији.

четвртак, 30. јануар 2025.
12° C

Коментари

Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса
Ruzmarin
Рузмарин – биљни еликсир младости, чува наше памћење и отклања болове