Повећање ценa, а затим и велики попусти – како стати на пут лажним акцијама
О иницијативи да се промени Закон о заштити потрошача и да трговци истичу снижену цену и цену од пре месец дана, како не би довели потрошаче у заблуду. Према информацијама Министарства унутрашње и спољне трговине, током 2023. године потрошачи су поднели 2.270 предлога за вођење поступка пред телима за вансудско решавање спорова.
Тридесет, педесет, седамдесет. Сезонска, акцијска снижења, распродаје. Меркамо, чекамо.
Онима којима шопинг није омиљена дисциплина, чак и да су у питању маркетиншки трикови, звучи примамљиво.
Док они који обилазе радње знају чиме се трговци служе, па их није лако преварити.
"Двадесет одсто је оно што реално добијемо", истиче једна неповерљива девојка на најаве о 70 одсто попуста.
Друга саговорница је ипак уверена да се акције продавница сигуро исплате.
Међу анкетиранима је жена која прави селекцију робе, те чека када крећу акције.
Правила како привући купце у продавнцима
Када муштерије уђу у радњу, морају да јасно виде колика је цена робе када је стигла у радњу, а колика је у том моменту, каже манаџер једне од продавница Мирјана Вејновић.
"То је код нас тако што је једном бојом прецртана стара цена, а исписана нова", објашњава Вејновићева.
Када су цене заиста снижене, то се види по гужвама и промету.
Менаџер једног тржног центра Александар Бојић објашњава да постоје и лоши и дорби примери.
"Имамо оне трговце, којих је већина, дају праве попусте, али имамо и пар закупаца који мешетаре са ценама. То се види по њиховом промету", рекао је Бојић.
Ако је производ поскупео, а онда је у кратком року организована акција снижења, крши се Закон о трговини, а у контролу иде тржиши инспектор.
Међутим, ни њих нема довољно, па је једино решење пријава.
Уколико инспекција утврди да се трговац не придржава услова за оглашавање снижења цена, подноси се прекршајна пријава.
Законом о трговини предвиђене су казне од 500.000 до два милиона динара за правно лице, а за одговорно од 50.000 до 150.000 динара.
Уколико се усвоје нова правила, трговци ће бити обавезни да потрошачима, осим акцијске или снижене цене, прикажу и најнижу цену конкретног производа за период не краћи од 30 дана.
Ово правило би донело усклађивање са директивама ЕУ.
Коментари