Читај ми!

Кинеске инвестиције су потребне Европи

У државама примаоцима кинеских инвестиција, програм "Појас и пут" је послужио као важан подстицај за економски развој, али и као медијум за јачање политичких и културних веза.

Програм "Појас и пут" је у земљама примаоцима кинеских инвестиција послужио као снажан подстицај за економски раст, али и као средство за продубљивање дипломатских, политичких и културних веза.

Треба имати на уму и то да саобраћајне везе успостављене у склопу тог програма, пошто омогућавају већи и сигурнији уплив релативно јефтине кинеске робе, у доброј мери доприносе стабилизацији снабдевања и зауздавању инфлације у земљама увозницама.

Програм "Појас и пут", међутим, последњих година се налази под жестоком паљбом формалних и неформалних политичких структура у Европској унији: влада, тинк-танкова и невладиних организација.

Повезивање Истока и Запада, повезивање целог света

Инвестициони програм "Појас и пут" (БРИ) у основи се састоји од копненог економског појаса који обавија некадашњи "Пут свиле" и сада садржи шест саобраћајних коридора, и новог, поморског "Пута свиле".

Његова првобитна сврха, са кинеског становишта, била је да ојача економске везе са земљама Азије, Источне Европе и Рога Африке, односно, крупним улагањима у њихову саобраћајну и енергетску инфраструктуру олакша и стимулише међусобну трговинску размену: упосли раднике и производне капацитете кинеских грађевинских компанија, повећа њихове приходе, оствари стабилније и ефикасније снабдевање сопствене привреде и тржишта и истовремено омогући континуирани и обимнији ток кинеске робе у иностранство.

Међутим, "Појас и пут" је временом еволуирао и усложнио се, тако да на неки начин више не представља један јединствени мегапројекат посвећен просто јачању саобраћајних веза, већ широки скуп разноврсних подухвата намењених изградњи нове и унапређењу постојеће транспортне, енергетске, пословне, стамбене, али и дигиталне и телекомуникационе инфраструктуре.

Он више није ни само географски ограничен на Азију, источну Африку и источну Европу, већ сада захвата цели "црни континент", Океанију и средњу и јужну Америку, што и објашњава велики број од преко 150 земаља које су у њега укључене.

Треба рећи и да, у склопу своје стратегије за Арктик, Кина сада планира и улагања у пробијање тзв. "Поларног пута свиле", поморске руте дуж северних обала Русије којом ће се драстично скратити време потребно за бродски транспорт између Кине и Старог континента и смањити зависност најмногољудније земље света од "уских грла", као што су Суецки канал или мореузи Баб ел Мандеб и Малака.

"Појас и пут" у Европи

Чланице БРИ на Старом континенту су углавном земље источне и јужне Европе, попут Русије, Белорусије, Мађарске, Румуније, Бугарске, Србије или Грчке, мада је у саставу тог програма и Португалија, држава на западном ободу континента.

Та структура чланства, осим што рефлектује првобитни план Пекинга о повезивању земље са Европом копненим и поморским путевима – железницом, углавном, преко Русије, Белорусије и Пољске и бродовима до луке Пиреј и даље друмовима и пругама према Мађарској – показује и да су у чланство похитале углавном сиромашније земље континента жељне инвестиција, трансфера технологија и економског раста, међу којима и чланице Европске уније и НАТО-а.

Повлачење из БРИ недавно је објавила влада у Риму, која је се нашла под великим притиском својих војнополитичких савезника због симболичног значења које је њено присуство у кинеском програму "Појас и пут" имало с обзиром на то да је она чланица западног економског блока Г-7.

Анатомија отпора кинеском економском упливу

Почев од мандата бившег америчког председника Доналда Трампа, у западним политичким и безбедносним круговима проширује се и интензивира стратегија обуздавања кинеског утицаја у свету, која има и важну економску компоненту. Она се састоји у ометању кинеских инвестиција и технолошког развоја, ограничавању увоза из Кине и смањењу зависности западних компанија од кинеског тржишта.

У склопу те сложене и по светску економију штетне стратегије, у којој се Кина види као најозбиљнији геополитички такмац Запада у борби за превласт над планетом и највећи реметилац постојећег међународног поретка, иницијатива "Појас и пут" се оштро критикује у свим њеним сегментима.

Званичници и стручњаци за безбедност у Европској унији тако тврде да "Појас и пут" представља подметање дужничке замке у сврху стварања финансијске и политичке зависности, да инфраструктурни пројекти које спроводи уништавају животну средину и нарушавају права радника, те да у целини доприноси политичком раздору у Европској унији и континент гура у раље "аутократског" режима у Пекингу.

Када је у питању уношење раздора унутар Уније, прст се посебно упире на Мађарску, а у теорији по којој Пекинг инвестира у државе Балкана да би оне након пријема у ЕУ постале његови политички експоненти који ће радити на њеном слабљењу изнутра, критику трпи и Србија.

У том контексту не изненађује поменуто повлачење Италије и настојање ЕУ да, под називом "Глобална капија", формулише сопствени програм инвестиција који би могао да послужи као пандан "Појасу и путу".

Говор бројева

Ипак, бројеви показују да је притисак политичког естаблишмента ЕУ на програм "Појас и пут" и кинеске инвестиције уопште ризично, поготово у условима када су због санкција против Русије храна, енергенти и друге сировине знатно поскупеле.

Најпре, добрим делом и независно од програма "Појас и пут", Кина је у периоду од 2000. до 2022. године остварила укупно 230 милијарди евра инвестиција у привреду Европске уније.

Највећи добитник је (бивша чланица) Велика Британија са чак 81,5 милијарди евра, док је на далеком другом месту Немачка са 32. Трећа је Француска са 17, а четврта Италија са 16 милијарди евра директних кинеских инвестиција.

Кинеске инвестиције у ЕУ достигле су врхунац у 2016. години, када су износиле чак 46 милијарди евра, али од тада константно падају, углавном због растућег политичког притиска од естаблишмента ЕУ, који Кину сада званично види као "економског конкурента и системског ривала".

Упркос томе, у оквиру програма "Појас и пут", у мађарском граду Дебрецину у току је изградња фабрике батерија за електричне аутомобиле која ће запослити чак 9.000 људи – реч је о гигантској кинеској инвестицији од преко седам и по милијарди евра, коју влада у Будимпешти реално никада не би могла да добије од ЕУ.

Ограничавање БРИ у Европи представља врсту самоповређивања

Сузбијање кинеских инвестиција умртвиће економију континента и кроз муку и евентуални банкрот губиташа (које би кинески капитал могао да спаси да су политички услови другачији) могуће је продубити проблем незапослености, док ће протеривање јефтиних и све квалитетнијих кинеских производа са европског тржишта и њихово вештачко поскупљење кроз увођење тарифа и квота, изложити становнике континента још већој инфлацији и сиромашењу.

Један скорашњи пример сукоба између реалних економских потреба и политичког настојања да се из "безбедносних разлога" кинеским предузећима ограничи приступ инфраструктури је превирање настало у Немачкој у вези са продајом дела власништва над луком Хамбург корпорацији "COSCO", чије је седиште у Шангају.

Критика БРИ уме да буде и чињенично погрешна. На пример, у Источној Азији врло читаном интернет порталу "Дипломат", који је посвећен политичким и економским питањима која се тичу азијско-пацифичких земаља, а иза којег стоји амерички капитал, чак десет месеци након пуштања путничког саобраћаја на новој прузи Београд – Нови Сад, дела већег пројекта брзе пруге Београд–Будимпешта који финансирају и граде кинески економски субјекти, у тексту аустријско-мађарске ауторке који критикује домете иницијативе "Појас и Пут" у Европи могло се прочитати да ће она служити искључиво за теретни саобраћај, због чега ће бити "ограничене вредности за Мађарску и ЕУ".

Проблем је и то што изношењем алармантних упозорења о томе како се земље попут Мађарске и Србије узимањем кинеских зајмова стављају у зависни положај и губе суверенитет у односу на Пекинг, као и притисцима да се тих кредита одрекну, ЕУ управо гуши суверенитет тих држава јер им укида алтернативне могућности за економски развој и омета даљи напредак.

Тај аргумент званичника Уније нарочито је слаб стога што она, наравно, остаје убедљиво најважнији економски партнер Будимпеште и Београда без обзира на све поменуте инвестиције са Далеког истока.

Кинеске инвестиције и програм "Пут и појас" потребни су Европи, нарочито државама у развоју из њеног источног и југоисточног дела.

петак, 15. новембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње