Кина у прошлој години престигла Јапан и постала највећи светски извозник возила
Кина је од јануара до новембра 2023. године извезла 4,41 милион возила, док је Јапан у истом периоду у иностранство одаслао 3,9 милиона. С обзиром на процену да Јапан у децембру није прешао цифру од 4,3 милиона, то практично значи да је он своју титулу највећег светског извозника возила у 2023. по први пут препустио Кини.
Кинеска индустрија аутомобила је у 2023. години по први пут престигла Јапан по годишњем броју извезених возила, те постала највећи светски извозник тих машина, јављају медији у далекоисточној држави.
Наиме, Кина је је у периоду од јануара до новембра 2023. године извезла 4,41 милион возила, док је Земља излазећег сунца у истом интервалу у иностранство послала 3,9 милиона.
Мада резултати за децембар још увек нису сведени, јапански стручњаци очекују да ће дванаестомесечно постигнуће њихове државе бити 4,3 милиона извезених јединица, што практично значи да је у 2023. години Кина сигурно свргла Јапан са светског трона.
Наравно, треба имати на уму да јапанске компаније огромни део својих аутомобила производе у иностранству, што није случај с Кином, тако да јапанска аутомобилска индустрија у целини остаје моћнија када су у питању испоруке возила странцима.
Иначе, пре тога, Јапан је титулу највећег светског извозника возила последњи пут био препустио некој другој држави 2016. године, када се ловорикама окитила Немачка.
Кинески извоз аутомобила у Русију скочио седам пута
Највећи узрок за скок од чак 58 посто у извозу аутомобила који је комунистичка држава остварила у 2023. у односу на претходну годину је вртоглави раст у продаји возила Русији и Мексику, али и Европи и Jугоисточној Азији.
Наиме, у периоду јануар-октобар Кина је извезла 730.000 аутомобила у Русију, што је чак седам пута више него у истом временском интервалу у 2022.
Тај велики уплив кинеских аутомобила омогућила је политика казнених санкција према Русији због њене интервенције у Украјини, пошто су са руског тржишта одједном нестали немачки, јапански и јужнокорејски аутомобили.
Крупан скок у извозу аутомобила Кинези су забележили и у односу на Мексико, у који је у поменутом периоду отишло 330.000 возила које су произвели, што је пораст од чак 70 посто.
Он јасно сведочи о намери кинеских произвођача аутомобила, као што су "САИЦ", "Чери" и други, да кроз јачање присуства у тој средњеамеричкој држави створе предуслове за освајање великог и богатог тржишта САД.
Иза пораста извоза освајање нових технологија, ниске цене, али и рад на подизању имиџа
Кинески продор у Европу омогућила је чињеница да су електрични аутомобили који долазе из те велике далекоисточне земље осетно јефтинији од немачких и других такмаца на Старом континенту.
Улазак кинеских произвођача на тржиште Jугоисточне Азије, којим традиционално доминирају Јапанци, олакшало је то што су ови други закаснили у развоју сопствених електричних аутомобила, због тога што су се дуго задовољавали хибридима са комбинованим класичним и електричним погоном и чак настојали да развију моторе с унутрашњим сагоревањем који као гориво користе водоник.
О степену продора који Кинези сада врше у том делу света говори податак да су они у Тајланд у 2023. години извезли дупло више возила него у 2022.
У освајање светског тржишта, осим повољне цене, кинески произвођачи улазе и са изменама у стратегији маркетинга.
Велике кинеске фабрике попут "BYD", "GAC" и "Џилија" већ су избациле или раде на моделу спортског аутомобила на пуни електрични погон, који треба да допринесу њиховом имиџу тако што ће их пробирљивим купцима на Западу и другде представити као брендове који поседују висок квалитет, будући да спортски аутомобили подразумевају посебне карактеристике као што су велико убрзање и добра контрола при великим брзинама.
Куриозитет је да је "Џили" као свог техничког саветника у развоју спортског електричног возила и промотера ангажовао бившег светског првака "Формуле 1" Кими Раиконена, што илуструје спремност за улагање у трансформацију имиџа компаније.
Кинески стручњаци као основни узрок напретка у извозу аутомобила виде технолошки искорак домаће аутомобилске индустрије, односно, то што се она у правом тренутку и брзо преоријентисала на производњу електричних аутомобила.
Помиње се и чињеница да је она успешно затворила комплетан ланац снабдевања и производње: од набавке литијума и кобалта, преко подизања постројења за производњу батерија, до изградње фабрика аутомобила.
С друге стране, у Јапану и САД као одлучујући фактор наглашавају субвенције које су кинеска предузећа из ауто-индустрије добила од државе.
Коментари