понедељак, 22.12.2025, 05:50 -> 05:43
Аутор: Маја Пауновић
Џем, сир и први динар – како ученичке задруге мењају школске дане
У основним и средњим школама у Србији постоји више од 200 ученичких задруга. Оснивају се да би код деце развијале предузетнички дух, радне навике и жељу за тимским радом. Неке задруге су врло успешне, кажу у Министарству просвете. Најављују и већу подршку – испоставило се да су деца заинтересована за ученичке задруге, јер им помажу да упознају нека занимања, а неретко се за њих и определе.
У Пољопривредно-ветеринарској школи у Свилајнцу задругари пролазе цео пут, од садње до производа у тегли. Уче да прерадом воћа и поврћа направе џем и сокове, а имају и производњу млека која може да парира омањој млекари.
"У оквиру наше задруге ми радимо производњу јогурта, сира... Значи, неколико производа који су заступљени и углавном су за наше потребе", каже Сања Мирковић, наставница у Пољопривредно-ветеринарској школи у Свилајнцу.
Ученица Александра Јеремић каже да јој значи да то што је научила у школи може да примени и код куће.
Многи ученици су се лакше снашли на тржишту рада захваљујући искуству из задруге. На годишњем нивоу, оснива се од 30 до 50 нових, а да би почеле да раде, неопходно је да се региструју у АПР-у. Тада могу и да конкуришу за средства из буџета, а за то је и у наредној години издвојено 22 милиона динара.
План набавке прави се за наредних неколико година
Из Министарства просвете кажу да школе праве план набавки за неколико наредних година, попут озбиљних компанија на тржишту рада.
"Пријављују се за тачно оне производне погоне који су им неопходни да би усавршили свој производни процес, тако да је њихова прича сваке године све већа. Широкој палети производа, која већ постоји, додају нове производе, зарађују свој динар али га паметно улажу у производњу и уз помоћ Министарства и наших средстава то буде велики процес", напомиње Борко Петровић, државни секретар у Министарству просвете.
Програм ученичких задруга био је тек у повоју 2018. када их је било око 50. Већ у 2021. број је удвостручен. Улагање значајних средстава у њихов рад дало је добре резултате, не само на пољу стицања знања и искуства.
"У свакој школи која има задругу, по нашим анализама, смањено је вршњачко насиље. Кад им дате да осим вежбања мозга и тренирања на часовима, кад им дате да нешто раде, да нешто створе, да за нешто буду одговорни, да се понашају као прави људи и имају своје одговорности и обавезе, то јако позитивно утиче на њих“, истиче Петровић.
Обавезни члан сваке задруге је директор школе која је оснива, а у тиму могу бити и запослени, ученици, али и родитељи.
Коментари