четвртак, 30.01.2025, 19:05 -> 22:04
Извор: РТС
Црна тачка на путу - шта је решење за кобних 300 метара у којима страдају људски животи
Све чешће долази до саобраћајних несрећа са смртним исходом, само ове недеље, две тешке несреће, једна на Умци, друга на Новом Београду. Шта су црне тачке на путевима и да ли је могуће обезбедити их и наћи решења да се на истом делу пута не понови саобраћајна несрећа?
Немања Адашевић из "Путева Београд" као проблем истакао је погрешно коришћење термина црна тачка.
"Код нас је црна тачка дефинисана законом и она значи да се на тој локацији, краће деонице до 300 метара, догодила једна саобраћајна незгода у претходне три године са смртним исходом", навео је Адашевић.
"Пројекти црних тачака раде се на 5 година, али их ми у пракси радимо на две године. Радили смо 2021, 2023, имамо у плану да радимо пројекат и ове године", истакао је Адашевић.
Анализа кобне деонице од 300 м
Објаснио је да се, када је о црној тачки реч, врши целокупна анализа целе те деонице од 300 метара, покушава да се пронађе било какав ризик и мере које би допринеле или отклањању тог ризика или бар ублажавању.
На питања која су решења за ове црне тачке, Адашевић објашњава: "Најчешће решење су вертикалне и саобраћајне сигнализације. Постоји Решење техничког регулисања саобраћаја, на основу којег ми можемо да поставимо и успориваче брзине, стубиће, и да офарбамо пешачке прелазе", рекао је Адашевић.
Истакао је да не мора да значи да је до смртног исхода дошло због утицаја пута.
"Ми сваке године радимо независну оцену утицаја пута на саобраћајне незгоде са погинулима. Да ли је пут утицао на настанак саобраћајне несреће или можда на последице несреће. Ту су четири фактора која се најчешће појављају, човек, возило, пут, или околина", објаснио је Адашевић.
МУП сваке године "Путевима Београд" доставља извештаје о саобраћајним несрећама са смртним исходом.
"Министарство унутрашњих послова нама сваке године доставља извештај саобраћајних незгода са погинулим лицима. Затим са нашим партнерима, анализирамо комплетну слику и покушавамо да дођемо до фактора који је био најутицајнији за настанак те саобраћајне незгоде".
Мапирање ризика
Мапирање ризика је, како каже, један основни модул који користе, на основу ког могу да утврде ниво стања безбедности саобраћаја на некој деоници.
"На основу резултата тог модула ми долазимо до тога која је деоница високоризична. Па онда на тој високоризичној деоници ми спроводимо други модул који се зове Провера безбедности саобраћаја".
Када је реч о недостатку путне инфраструктуре ту су најчешће недостатак одређене безбедне површине за кретање пешака.
"Ако се у року од три године не понови саобраћајна незгода са погинулим лицима, аутоматски та локација више нема категоризацију црне тачке. Значи, то је периодично".
Апеловао је да већи степен опрезности смањује број црних тачака, а ако дође до неке материјалне штете због лошег пута, то пријави надлежнима.
"Значи било ко, ко претрпи материјалну или нематеријалну штету на путевима који су у ингеренцији града Београда, уколико возило упадне у неку рупу и доживи материјалну штету, једино што ми захтевамо то је да се позове Министарство унутрашњих послова, да уради извештај и записник", закључио је Адашевић.
Коментари