Дрон може да сруши авион са 200 путника а свима је доступан – како законски регулисати продају беспилотних летелица
Пре неколико дана у Хрватској, несавесни оператери дронова дигли су летелицу како би снимили пожар и тиме спречили канадере да гасе ватру. Иако неупоредиво мањи од авиона или хеликоптера, дрон и те како може да направи проблем, па чак и да обори другу летелицу. У Србији Директорат цивилног ваздухопловства јасно је прецизирао Правилником – ко, када и где може да управља беспилотним летелицама, а дронови су свима доступни у слободној продаји.
Дрон може да сруши ваздухоплов, каже Јовица Михаиловић, пилот у Хеликоптерској јединици МУП-а.
"Да ли је хеликоптер или путнички авион са 200 путника – свеједно. Огромна може да буде опасност", поручује Михаиловић.
У најбољем случају, дрон може да изазове материјалну штету на летелици која кошта више од десет милиона евра.
У Хеликоптерској јединици кажу да нису имали случај као у Хрватској, да више од сата чекају како би се из зоне гашења пожара склонио дрон, али су увек обазриви и са другим надлежним институцијама делују превентивно.
Пријава лета
На питање да ли су пожар у кинеском тржном центру гасили дроновима, Михаиловић истиче да је било беспилотних летелица, те да су упозоравали Агенцију за контролу лета и МУП да се склоне други професионални и аматерски дронови.
"И у тој варијанти, било је несавесних грађана који су се трудили да направе екслузиву и да сниме пожар. Тиме су нама прво угрожавали безбедност и ометали нас у извршавању наших послова", каже Михаиловић.
Професионални оператери дронова дужни су да лет, конкретно, маршуту и време пријаве најмање 14 дана раније Директорату цивилног ваздухопловства и Министарству одбране.
Због честог неодговорног понашања појединца, намеће се питање: да ли треба регулисати продају дронова.
"Да ли бисте спречили продају бицикала ако један неодговорни појединац изазове несрећу тако што је возио по ауто-путу где је изричито забрањено – не би. Не можете да спречите ни продају дронова, али може да се уради друга ствар: едукацијом и подизањем свести о одговорном понашању", наводи Мирко Лазовић, лиценцирани оператер беспилотног ваздухоплова.
Правила и казне
Петар Војиновић са ваздухопловног портала Tango six објашњава да оператери дронова треба да се упознају са правилима и прописима.
"То се ради преко Директората у нашој земљи. Други део приче је ризик да вас полиција и друге снаге безбедности могу некада и ухапсити, као што је то била прилика у Хрватској или казнити на разне начине", истиче Војиновић.
Казна, коју могу добити двојица мушкараца у Хрватској, која су ометала канадере приликом гашења пожара је од шест месеци до пет одина.
А у Србији, за оне који не поштују Правилник Директората следи прекршајна казна за физичка лица до сто педесет хиљада динара, а за правна до два милиона.
Коментари