Читај ми!

Авион само што није полетео, а стиже дојава о бомби - шта се тачно предузима

После низа лажних дојава о бомбама постављеним на београдски аеродром, почеле су да стижу и претње о експлозивним направама у појединим авионима. Снимци евакуације једног авиона на Аеродрому "Никола Тесла" после лажне дојаве о постављеној бомби, били су разлог да се РТС распита о процедурама у таквим случајевима.

Путници су се укрцали, сместили и везали појас. Авион се припрема за полетање. У том тренутку Контрола летења обавештава пилота да је стигла дојава о бомби у авиону. Капетан посаде следи процедуру која се завршава евакуацијом путника. Снимак једне такве евакуације прошле недеље освануо је на друштвеним мрежама.

Разумљива је у оваквим ситуацијама узнемиреност путника. И онима који су видели снимак све делује поприлично неорганизовано. Међутим, правила су потпуно јасна и прецизна, кажу надлежни.

"На изоловану позицију '3000' на крају писте авион се ставља са стране, довозе се мобилни рендгени и аутобуси. Сви путници са пртљагом пролазе кроз тај рендген, када се прегледају стављају се у аутобусе и довозе се на позицију која је обезбеђена у згради или негде са стране ако је и зграда у проблему", објаснио је Ненад Лукић, начелник Граничне полиције.

Довозе се и посебне машине за брзи истовар пртљага који се додатно прегледа на покретним тракама на аеродрому. Ангажују се Полицијска бригада и Специјална-антитерористичка јединица.

Петар Војиновић са портала "Танг сикс“ каже да се овакве ствари ретко дешавају.

"Пуне евакуције на аеродрому из авиона су још ређе, а што се тиче обезбеђивања аеродрома, концесионар узима приватне фирме које се тиме баве и које можете видети када вам чекирају пртљаг. Постоје три нивоа чекирања, када ваше тело прође кроз КД скенер, ваш пртљаг и онај вид скенирања - пртљаг који сте чекирали тј. предали“, каже Војиновић.

Уколико је авион близу зграде, део објекта се евакуише. Више од стотину дојава о бомбама на Аеродрому "Никола Тесла" било је 2022. године.

За дојаве у згради евакуација траје двадесетак минута

За дојаве у згради примењује се друга процедура. Евакуација траје двадесетак минута, а објекат је блокиран неколико сати.

Представници авио-компаније, Директората цивилног ваздухопловства и МУП-а организују посебан командни центар одакле се видео-надзором прати ситуација на терену.

Тачно пет патрола полиције тада добија задатак. По потреби се обезбеђује део зграде, затим писта, приступне саобраћајнице аеродрому и контролишу се путници. У исто време контрадиверзионе екипе Граничне полиције Београд прегледају ширу локацију аеродрома. Полиција се труди да својим присуством што мање узнемири путнике.

"Ако је дојава бомбе у згради, зависи у којем делу зграде - ако је пронађен предмет на самом крају зграде, онда се само тај део зграде обезбеђује, не све. У кругу од 200 метара се изолују авиони и путници, тако да направимо што мање штете и по аеродром, авио-компаније, а и да путници буду заштићени“, каже Ненад Лукић.

Ове случајеве даље преузима Тужилаштво. Често се то карактерише као кривично дело изазивања панике и нереда, а казне су од три месеца до три године затвора. Строже су, кажу стручњаци, ако се то сматра терористичким актом. Током опасности и путници су важна карика у евакуацији, каже полиција.

Почетком године из изгорелог авиона јапанске авио-компаније, за минут и по свих 367 путника је спасено јер су слушали упутства надлежних.

петак, 22. новембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње