петак, 24.11.2023, 19:50 -> 19:52
Извор: РТС
Аутор: Горан Ђоковић
Петак је и у Србији данас "црн", али су спискови за куповину краћи него некада
У свету, а све више и у Србији, последњи петак у новембру је такозвани "црни петак". То је дан великих попуста и прилика за трговце да увећају продају, а за купце да купе јефтиније. Чини се да је ове године еуфорија нешто мања, а потрошачи опрезнији.
Најбоља трговина је, кажу, када продавац мисли да је добро зарадио, а купац јефтино пазарио. Ипак, спискови за куповину краћи су него некада, иако трговци нуде попусте и до 70 одсто, па и одложено плаћање.
"Уштедела јесам нешто мало, пошто волим да купујем на црни петак, али свакако су попусти у иностранству већи него код нас, то је истина", каже за РТС једна од купаца.
Одећа, обућа и технички уређаји и даље су најтраженији. Неки су са снижењима кренули раније. Има и оних који су их продужили на цео новембар
"Препорука потрошачима је да избегавају импулсивну куповину, односно да унапред, ако је могуће, одреде свој предмет жеља и да се усмере на циљану куповину. Сматрамо да је потребно да и тржишна инспекција повећа надзор како би се спречила појава непоштене обмањујуће пословне праксе у погледу цена, начина приказивања и посебних погодности у погледу цена којих реално нема", истиче ВеснаПеринчић из Републичке уније потрошача.
За оне који купују преко интернета, препоручује се опрез и куповина само преко проверених, званичних сајтова трговаца. Било би добро проверити туђа искуства и читати рецензије.
Иначе, последњих година светска привреда је у кризи и има много глобалних изазова
"Имамо веома озбиљну енергетску кризу, имамо веома озбиљну кризу транспортних трошкова, имамо фрагментацију глобалног ланца снабдевања, имамо дефакто блоковске ланце снабдевања који су све удаљенији и удаљанији. Имамо проблем модерације између тих блоковских ланаца снабдевања. Неизвесно је у ком правцу иде однос понуде и тражње на светском тржишту", објашњава професор Економског факултета Зоран Богетић.
Наше куповне навике су, кажу упућени, нешто другачије него на Западу. За време црног петка у Србији продаја порасте за 20 до 30 одсто. Непосредно пред Нову годину, ти проценти су вишеструко већи.
Коментари