Читај ми!

Само што није почело

Не могу се отети утиску да из године у годину Формула 1 чини све што је у њеној моћи да се смањи број људи који је активно прате. Улазак великог бизниса (читај: новца), диктат политичке коректности, често мењање правила, неравномерна расподела прихода између великих и малих тимова, физичка дистанца од навијача – кроз скупе карте, кроз замену популарних аутодрома безличним тилкеовским творевинама у далеким крајевима планете, али и кроз прелазак на кабловске канале који се додатно плаћају – само су неки од разлога пада популарности који се најчешће цитирају током последњих 20 година. Па ипак, за мало али верно племе следбеника викенд у марту – овај викенд - којим почиње сезона и даље је један од најузбудљивијих спортских догађаја у години. Редови који следе су зато намењени превасходно њима.

Само што није почело Само што није почело

Иза нас је најкраћа пауза између сезона у историји – само 10 недеља од последње трке 2014. до првог теста у 2015. години – а Формула 1 којој се враћамо по обичају није она иста од које смо се крајем новембра растали. Ове године, додуше, сет нових правила ни изблиза није обиман као што је то био случај пре 12 месеци, али је довољно значајан да свака прича о новој сезони неминовно мора да крене одатле.

На тривијалном нивоу, несумњиво најбоља новост јесте да смо се отарасили ужасног правила о дуплим бодовима на последњој трци, док се за лудост 2015. кандидује правило по којем сваки возач, под претњом казне, мора да одабере само један дизајн кациге за целу годину – као да је препознатљивост пилота (који већ имају персонализоване бројеве) највећи проблем са којим се модерна Формула 1 данас суочава! Да ме неко не схвати погрешно, било би сјајно вратити се у време када смо по карактеристичној кациги из даљине могли да препознамо Хила, Стјуарта, Ханта, Сену или Хакинена, али у моменту када је мало фалило да у сезону уђемо са само 18 аутомобила и када је и даље реалан страх да би до Абу Дабија тај број могао и да се смањи, брига о кацигама ме неодољиво подсећа на ону изреку о ватри, баби и чешљању.

Од суштинских промена, битно је поменути да ће возачи за 20 трка на располагању имати само 4 мотора (један мање него у 2014), да „Пирели“ обећава издржљивије гуме, а да је знатно промењен и систем казни – између осталог, уведена је нова стани-крени казна од 10 секунди (која се аутоматски добија после треће опомене у сезони, али и за сваки небезбедни излазак из бокса), а нема више преношења казне померања стартне позиције на наредну трку (у 2014. години казна која није у потпуности одслужена преносила се и на наредну трку, док ће се од ове године остатак казне са старта служити током трке, било кроз стани-крени казну или кроз додавање времена). Минимална тежина аутомобила (без горива) повећана је са 691 на 702 килограма, док ће највећи део предњег краја аутомобила („нос") бити 7,5 до 8 сантиметара нижи. Несумњиво, и много лепши. Током сезоне ће бити организована само два теста (после Шпаније и после Аустрије), а као последица Бјанкијеве несреће, да би се избегао ризик вожње у условима смањене видљивости, због мрака, пет трка (Аустралија, Малезија, Кина, Јапан и Русија) ће почињати раније.

Битно је и увођење виртуелног сигурносног возила, кад год на делу стазе постоји потенцијална опасност за возаче или редаре, али још увек нема потребе за ангажовањем класичног сигурносног возила (од 2015. године магични „мерцедес SLS GT" ће у тој улози заменити новији, модернији, али мени лично мање заводљиви 4-литарски V8 би-турбо AMG GT S). У пракси, приликом истицања знака VSC (Virtual Safety Car) возачи ће морати да возе спорије од задатог времена у одређеном сектору, а улазак у бокс је забрањен, осим због промене гума. Кориговано је и правило код изласка сигурносног аутомобила, па сада више неће бити чекања да аутомобили који заостају цео круг сустигну колону и заузму место на зачељу, већ ће трка бити настављена чим заостали возачи буду пропуштени испред лидера.

Ипак, у складу са макијавелистичким духом Формуле 1, од свих поменутих нових правила, важнију промену могло би да донесе оно што у тим истим правилима – не пише. Неким чудом, у прописима је изостављен рок хомологације мотора (прошле године то је био последњи дан фебруара), што је теоретичарима завере дало нови ветар у леђа, а још важније, произвођачима мотора оставило више времена за развој. Иако је нови шеф Ферарија, Маурицио Аривабене овај пропуст ФИА већ прогласио првом победом Скудерије у сезони (Ферари је први указао на пропуст), ствари нису баш тако једноставне и захтевају неколико додатних реченица.

Сваки мотор је одлуком ФИА подељен на 66 елемената („токена"), и према важећим правилима, произвођачи су у међусезони имали право да промене (побољшају) 32 токена (у 2016. години тај број ће бити смањен на 25) по избору, пре него што се изврши дефинитивна хомологација за сезону 2015. Рупа у прописима ће омогућити да и након почетка сезоне произвођачи мотора наставе рад на усавршавању целог погонског агрегата, до исцрпљивања укупног броја токена. То теоретски значи да мотор са којим ће, рецимо, Ферари и/или Ред Бул доћи у Аустралију може знатно да се побољша до момента када почне европски део сезоне, а можда чак и касније, па самим тим однос између тимова може озбиљније да се мења током године. У пракси, међутим, ефекти овог пропуста у правилима не би требало да буду велики. Превасходно зато што исту прилику за додатни развој мотора има и Мерцедес, али и због тога што се може очекивати да ће највећи број токена произвођачи мотора потрошити и пре почетка прве трке у сезони, како не би дозволили конкуренцији да већ на старту одмакне.

Интересантно је да је у целој гунгули најлошије прошла Хонда, која се после седам година враћа у Формулу 1, овога пута не са својим тимом већ као партнер Мекларена. Иако је ФИА кориговала првобитну одлуку да јапански произвођач нема право на развој мотора након почетка сезоне (где је главни резон био да ни остала три произвођача то нису могла да раде у својој првој сезони, то јест прошле године), постигнути компромис Хонди даје могућност да на располагању од момента када сезона почне има само онолико токена колико износи просек преосталог броја непотрошених токена Мерцедеса, Ферарија и Реноа, што је одлука која није наишла на одобравање ни у Јапану ни у Вокингу.

На крају, потакнута ангажовањем (од стране Торо Роса) 17-годишњег Макса Верштапена, будућег најмлађег дебитанта у историји Формуле 1, ФИА је брже-боље увела нови систем добијања суперлиценци који би требало да спречи понављање таквих случајева у догледној будућности. Тако ће од 2016. године суперлиценцу моћи да добију само возачи старији од 18 година са бар двогодишњим стажом у нижим категоријама (и важећом возачком дозволом!), при чему је потребно скупити и бар 40 бодова током тог периода. Парадоксално је да се по новим правилима највише бодују резултати у Формули 2, иако то такмичење још увек није ни покренуто, док је, рецимо, у стручним круговима високо цењена Формула Рено 3,5 (одакле нам као актуелни шампион ове године долази Максов клупски колега Карлос Саинц Јуниор) од стране ФИА рангирана испод ГП3 шампионата, Индикара или, рецимо, Ендјуренс шампионата (WEC), док веома популарни ДТМ чак и није на листи. Ипак, најбољи показатељ апсурдности новог правила произилази из чињенице да бар осам возача који ће се такмичити ове сезоне не би било квалификовано да добије суперлиценцу да су нова правила важила када су почињали, а међу њима су и светски шампиони Алонсо, Батон, Раиконен и Фетел. Ако би ишли даље у прошлост, без шансе да дебитује би по овим правилима својевремено остао и велики Аиртон Сена. Свашта.

Занимљивији део увода у нову сезону, о томе какав је утицај нових правила на (претпостављени) поредак тимова, да ли неко може да заустави Хамилтона, шта се дешава са Алонсовом мистериозном повредом, хоће ли Вилијамс напокон стићи до победе, који Ден ће бити газда Ред Була и ко је фаворит у клупском обрачуну Фетела и Раиконена, односно ко ће се радовати, а ко патити у 2015. години, читајте у наставку текста, у петак на овом истом месту.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 20. новембар 2024.
7° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње