Читај ми!

Циклус филмова Сергеја Ејзенштајна – од „Штрајка“ до „Мексика“

Готово да нема филмофила који није чуо за ремек-дело из доба немог филма „Крстарица Потемкин“ Сергеја Ејзенштајна, синоним за руску авангарду и совјетски револуционарни филм.

Један од најзначајнијих редитеља у историји филма, опусом је оставио снажан траг на генерације светских аутора и утицао на развој теорије филма и естетике.

Остао је упамћен по томе да је седму уметност дефинисао као јединствени спој уметности и науке.

Историју је помешао са сопственим виђењем света, направивши један велики опус тадашњег совјетског филма дубоко интегрисан у историјска превирања Лењинове и Стаљинове политике.

Подсетиће нас на то филмови Штрајк (1924), Крстарица Потемкин (1925), Октобар (1927), Старо и ново (1929),  Александар Невски (1938), Иван Грозни 1 (1944), Иван Грозни 2 (1945), Живео Мексико (1978) у којима је велики аутор сјединио страст и према покретним сликама и револуцији.

Релативно не велику филмографију Ејзенштајна - 9 дугометражних филмова, од којих један није сачуван, обележила су ремек-дела за која je славни редитељ трајну инспирацију проналазио у класним конфликтима и динамичним друштвеним променама времена у којем је живео. Заједнички именитељ његових филмова је одбацивање појединца увођење колективног јунака, при чему је индивидуални интерес подредио интересу масе и револуције.

Сва његова дела карактеришу иновативна употреба монтаже, ритма, светла.

Први велики филм из серије посвећене револуцији и њеним учесницима је Штрајк.

После успеха тог филма, снима култно дело Крстарица Потемкин где евоцира сећање на устанак у Русији 1905. године и на атипичан начин реконструише епизоду о побуни морнара.

Уследио је први Ејзнштајнов филм који је био цензурисан Октобар, у коме обрађује тему Октобарске револуције.

Афера избацивања сцена са Троцким, означила је почетак читавог низа будућих забрана. Следећи филм, такође је био цензурисан и објављен са промењеним насловом Старо и ново.

Као светски признати аутор, Ејзенштајн је емигрирао у Америку, где га је Холивуд одушевљен дочекао, али и одбио, да би у Мексику снимио велику сагу Живео Мексико (материјал је по Стаљиновом налогу на превару уништен, а делови филма су састављени много година касније, 1978).

Након повратка у домовину и паузе која је уследила због идеолошког неприхватања у тадашњем Совјетском савезу, 1937.

Eјзенштајн почиње да ради велики звучни пројекат о руском кнезу Александар Невски, чиме се на велика врата враћа филму, обрађујући значајну историјску тему. Током Другог светског рата започео је рад на првом делу Ивана Грозног, који се уклопио у оштре цензорске погледе тог времена. Али се у другом делу овог филма поново нашао на удару система. То је био и последњи Ејзенштајнов филм.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 28. новембар 2024.
7° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње