У спомен колегама погинулим у НАТО бомбардовању

„Гудачи у галерији": Дејан Млађеновић - "Само виола"

Седми концерт из циклуса Гудачи у галерији Радио Београда 2 (среда 24. април у 19 часова), носи наслов Само виола и на њему ће свирати наш истакнути солиста Дејан Млађеновић. Он ће кроз програм са делима Ј.С.Баха (Свитом бр.1 у Ге-дуру BWV 1007 и бр.2 у де-молу BWV 1008, у верзији за виолу) и Дејана Деспића (Монолог за соло виолу) откривати све, за многе скривене, колористичке и експресивне вредности овог инструмента топлих боја и мистичне звучности.

„Гудачи у галерији": Дејан Млађеновић - "Само виола" „Гудачи у галерији": Дејан Млађеновић - "Само виола"

Шест свита за виолончело соло Ј.С.Бах је највероватније компоновао између 1717. и 1723. године у Кетену и њима створио дела која спадају у експресивно најинтензивнија и технички најсложенија остварења барокне инструменталне музике уопште. Све свите су писане у 6 ставова, са уводним прелудијумом и стандардизованим редоследом игара (алеманда, куранта, сарабанда и жига), којима су додата два менуета, два буреа или две гавоте. У свакој је Бах показао  несвакидашњу маштовитост и вештину да на једном гудачком инструменту постигне величанствене полифоне ефекте и креира врхунска дела интензивне и звучне и изражајне снаге.

Свите за виолончело соло, пренесене у регистар виоле, показују колики су камелеонски потенцијали Бахове музике, која се са лакоћом и без утицаја на њене суштинске вредности прилагођава различитим звучним околностима. У новије време међу стручњацима су се чак развиле дискусије о томе да ли је Бах, када их је писао, имао на уму виолончело какво данас познајемо, или инструмент који је много ближи виоли - неку врсту велике виоле, или violoncello da spalla (виолочело за раме). У сваком случају, транспоноване у регистар виоле, за октаву више, ова мајсторска остварења не губе ништа од своје изражајне снаге и дејствености.

До савременог доба, мало је стваралаца у историји музике разумело сложеност, необичност и богатство звука виоле - вековног носиоца алтовског гласа у гудачима, инструмента специфичне средишне позиције у гудачком регистру, који је најчешће добијао улогу учесника у пратњи. Тек од 20. века виола постаје равноправни носилац солистичке улоге са својим већ етаблираним сродницама, а један од аутора који су томе допринели јесте и српски савремени композитор Дејан Деспић. Он је 1979. године написао Монолог за виолу соло, још једно медитативно остварење које као да излази из звучног света Бахове музике и са њим се на особен начин спаја.

Дејан Млађеновић (Краљево, 1961) свестрани је уметник који, равноправно са солистичком, развија и каријеру камерног музичара и чији репертоар обухвата дела широког стилског и временског распона, од барока до модерног доба. Бави се и педагогијом и редовни је професор виоле на Факултету музичке уметности у Београду где је завршио и основне и последипломске студије у класи професора Петра Ивановића. Био је и професор гудачког квартета на Академији уметности у Новом Саду. Радио је и као уметнички руководилац камерног ансамбла Камерата академика и био члан гудачког трија Голдберг.

Студирао је и на Париском козерваторијуму (Conservatoire National Supérieur de Musique) као стипендиста француске владе, где је и магистрирао у класи славног Жерара Косеа, а усавршавао се код неких од највећих виолиста нашег доба (Јурија Башмета, Григорија Жислина, Џесија Левина, Емануела Вардија и Ривке Голани).

Добитник је бројних признања међу којима су: Награда Удружења музичких уметника Србије за најбоље концертно извођење године (1994), специјална награда на Првом међународном такмичењу виолиста одржаном на Конзерваторијуму Чајковски у Москви (1994), награда за извођења савремених дела на Међународној трибини композитора коју је освојио четири пута, као и награда у категорији Албум године часописа „Музика класика", која му је додељена за двоструки компакт-диск Sei solo са снимцима три сонате и три партите за виолину соло Ј.С.Баха (2018).

Осим што редовно наступа у Србији, Дејан Млађеновић има развијену и међународну каријеру и свира на најугледнијим концертним подијумима код нас и у свету. Гостовао је у Француској, Израелу, Шпанији, Норвешкој, Грчкој, Италији, Румунији, Немачкој, Русији, Швајцарској, Аустрији, Данској, Великој Британији и САД.

Посебно је посвећен извођењу савремене музике, посебно домаће и многи композитори су му, инспирисани његовим музицирањем, посветили своја дела.

Уредник програма и преноса је Бојана Жижић.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 21. новембар 2024.
2° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње