Читај ми!

Снага фузије – Mирослав Витоуш

Мирослав Ладислав Витоуш (1947) је чешки џез басиста и флужн џез уметник. Један је од оснивача чувеног фјужн ансамбла „Weather Report“.

Рођен у Прагу, Витоуш је почео да свира виолину са шест година, после три године клавир, а затим на бас са четрнаест година.  Једна од његових раних музичких група био је „Јуниор Трио“ са братом Аланом на бубњевима и Јаном Хамером на клавијатурама. Студирао је музику на Прашком конзерваторијуму, а 1966. године освојио је награду на музичком такмичењу у Бечу, које му је донело стипендију за „Berklee College of Music in Boston“ који је похађао годину дана пре него што је отишао у Чикаго да свира са групом коју су заједно водили тромбониста Боб Брукмајер,  трубач Кларк Тери. Тамо га је 1967. године  видео Мајлс Дејвис и позвао да се придружи његовој групи која је свирала у Вилиџ Гејту у Њујорку. Управо са Дејвисом, Витуш је први пут упознао саксофонисту Вејна Шортера, клавијатуристу Хербија Хенкока и сцену усмерену на Дејвиса која је трансформисала мејнстрим џез из касног хард бапа у оно што ће бити познато као фјужн џез.

Године 1968. је дошло до прве сарадње са неколико музичара који ће бити главни део његовог звучног пејзажа током његове каријере. Са вибрафонистом Рој Ајерсом, Витоуш је свирао на албуму флаутисте Хербија Мена „Windows Opened“, поделио је бас „столицу“ са Роном Картером на Ајерсовом албуму „Stoned Soul Picnic“, који је продуцирао Мен, на чијим је  бројним албумима свирао.

Године 1970. оснива „Weather Report“ уз Џоа Завинула и Вејна Шортера, а бенд напушта 1973/74 због креативних разлика, критикујући Завинула због окретања ка „комерцијалном фанк правцу“.

Од 1974. године снима низ соло албума, често са врхунским уметницима као што су Чик Кориа, Џек ДиЏонет, Јан Гарбарек, Џон МекЛафлин…

Враћа се у Европу 1988. године, са фокусом на композицију и наступе, често у мањим форматима (дуо, трио) активно радећи до данас.

Његово свирање је дубоко укорењено у ритму, са снажним нагласком на стварању убедљивих и утицајних грувова, често са сложеним ритмичким обрасцима и синкопама, стварајући енергичну и динамичну музику - бас линије су му често мелодичне и лирске, додајући слој експресивности и емоционалне дубине његовом свирању.

Познат је по својој спремности да истражује нове музичке територије, често померајући границе џеза и укључујући елементе фри џеза и других жанрова - сматра се једним од пионира фјужн џеза.

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом