понедељак, 17.03.2025, 09:00 -> 20:55
Џез великани – Ahmad Jamal
Ахмад Џамал (1930 – 2023) је био амерички џез пијаниста, композитор, вођа бенда и педагог који се сматра једном од најутицајнијих личности у џез музици. Шест деценија је био један од најуспешнијих вођа малих састава у џезу.
Џамал је рођен као Фредерик Расел Џонс у Питсбургу, у Пенсилванији, где је почео да свира клавир са три године, са седам је наставио учи клавир са Мери Кардвел Досон, за коју је рекао да је у великој мери утицала на њега. Његови корени из Питсбурга остали су важан део његовог идентитета, града у коме је био под утицајем џез уметника као што су Ерл Хајнс, Били Стрејхорн, Мери Лу Вилијамс и Ерол Гарнер. Док је учио код пијанисте Џејмса Милера и почео професионално да свира клавир са четрнаест година, приметио га је пијаниста Арт Тејтум као „великог у доласку“. Џамал је започео турнеју са оркестром Џорџа Хадсона након што је завршио средњу школу Џорџ Вестингхаус 1948. године, потом се придружио турнејској групи „Тхе Фоур Стрингс“, 1950 године преселио се у Чикаго, наступајући повремено са локалним музичарима Фон Фримеаном и Клод Меклином.
Иако рођен у баптистичкој породици, Џамал се заинтересовао за ислам и исламску културу у Детроиту, где је постојала значајна муслиманска заједница 1940-тих и 1950-тих, па је 1950. године прешао у ислам и променио име у Ахмад Џамал.
Имао је јединствени приступ у свирању клавира, који је наглашавао суптилност, прозрачност и суздржаност. Његов стил се често одликовао минималистичким фразама и способношћу да створи драматичан утицај са само неколико нота. Фокусирао се на простор између нота, дозвољавајући тишини и суптилности да постану саставни делови музике. Његов стил није био у томе да преплави слушаоца виртуозном брзином или сложеношћу - уместо тога, радило се о стварању дубоког расположења и атмосфере са минималистичким фразама. Једном је своје свирање описао као „мање свирања“, концепт који је постао кључни део у његовом приступу музици. Користио је динамику на начин који ствара напетост и драму без великог ослањања на јачину звука или брзину, а његова суптилна употреба ритма и паметно коришћење клавирских перкусивности издваја га од других џез пијаниста.
Његов албум „Ат тхе Персхинг: Бут Нот фор Ме“ (1958), у триу са басистом Израел Кросбијем и бубњарем Вернел Фурнијеом, сматра се једним од дела која га дефинишу. Поготово спора, промишљена верзија "Поинциана", која је постала један од Џамалових препознатљивих нумера. Минимализам и коришћење простора на албуму били су револуционарни у то време, и имао је дубок утицај на џез и шири свет музике. Звук трија Ахмад Џамала постао је препознатљив по интеракцији између клавира, баса и бубњева, са веома контролисаним осећајем за ритам, често користећи мање конвенционалне, ређе ритмичке обрасце. Ово је створило софистициран, простран звук који је био другачији од било чега другог у џезу тог времена.
Током своје каријере, Џамал је сарађивао са разним уметницима и био је изузетно прихваћен од стране колега. Мајлс Дејвис је једном навео Џамала као значајан утицај на сопствену музику.
Наставио је да наступа све до својих 80-тих, објављујући албуме попут „The Awakening“ (1970), који се често сматра једним од његових најуспешнијих снимака. Џамал је током свог живота добио бројне награде, укључујући „National Endowment for the Arts Jazz Masters Fellowship in 2017“, једно од највећих признања у џезу, као и „Греми“ награду за животни допринос џезу.
Коментари