Читај ми!

Нова дискографија – Жан Рондо изводи комплетна дела Луја Купрена

Вечерашњу емисију посветићемо монуметналном издању од десет албума чембалисте и оргуљаша Жана Рондоа са комплетним делима Луја Купрена које је прошлог петка, 14. новембра објавио лејбл Erato издавачке куће Worner. Жан Рондо се већ годинама посвећено бави делима француског барокног мајстора, чије стваралаштво по његовом мишљењу „представља есенцију чембала и означава преломну тачку у историји инструмента”, а поводом 400. годишњице његовог рођења која се обележава 2026. године, упустио се у овај обиман подухват, који је сам назвао „животним пројектом”.

Луј Купрен, родоначелник династије у којој је најпознатији члан свакако његов нећак Франсоа, познат и као „Велики Купрен”, рођен је 1626, а током свог кратког живота који је трајао само 35 година инаугурисао је стил који ће оставити снажан траг на музику такозваног „великог века” француске музике. Породица Купрен, попут династије Бах, обухватала је више генерација успешних композитора и извођача, а њен успон почиње управо са Лујем Купреном. Према легенди, овог талентованог уметника, открио је Жак Шампион де Шамбонијер, чембалиста на двору Луја XIV. Краљ Сунца је иначе чембалу дао виши статус него до тада доминантној лаути, пошто је био љубитељ звука овог инструмента. На Шамбонијеров позив, Купрен је дошао на француски двор, где је његова музика истог тренутка постала омиљена међу аристократијом, а потом је уследило његово именовање на место главног оргуљаша париске цркве Сен Жерве у кварту Маре, што је позиција коју ће чланови породице Купрен држати наредна два века. За десетак година које је провео на двору Луја XIV, Луј Купрен је постао један од великана француског барока, уз савременике Лилија и Данглбера. Када је Шамбонијер пао у немилост, Купрен је одбио да преузме његову позицију из поштовања према свом ментору, а краљ, наводно задовољан таквим витешким потезом, начинио је сасвим ново дворско звање, како би Купрен могао да остане у његовој служби. Купрен је живео са своја два брата – Шарлом и Франсоом, који су такође били музичари, те неки од истраживача сматрају да треба бити пажљив са атрибуцијом неких дела, због могућности да су их компоновала Купренова браћа, пре свега Шарл. Ипак, Шарл ће најпре остати познат историчарима музике, као отац Франсоа Купрена, највећег францускуог композитора позног барока.

Претходних осам месеци, Рондо је интензивно снимао дела родоначелника династије Купрен – Луја Купрена, на више локација – од Нормандије до Тоскане, бележећи преко три стотине композиција за чембало, оргуље и камерне ансамбле, као и дела дванаест Купренових савременика, других композитора из ове плодне уметничке породице, затим његових професора и следбеника, пружајући нам свеобухватни увид у место које је он заузимао у историји чембала. Говорећи о Лују Купрену и овом необичном пројекту, Жан Рондо је рекао да га сматра „најзначајнијим у свом животу као свирача на инструментима са диркама. Са једне стране, због необичног богатства и плодног садржаја, а са друге, због снажне и јасне везе коју је Луј Купрен и његово стваралаштво имало са чембалом и оргуљама. Он је знао како да натера ове инструменте да певају и одзвањају као нико пре, а вероватно и нико после њега”, наводи Рондо и додаје, „има нешто у музици Луја Купрена што превазилази овај инструмент и инспирише на начин на који мало које дело то чини. Зато сам осећао да је оваква врста комплетног, холистичког циклуса била једини могући приступ његовој музици”, закључује Жан Рондо.

Овај обимни подухват обухвата десет аудио албума – шест са делима за чембало, три са композицијама за оргуље (фантазијама, фугама и литургијском музиком), један са камерним делима, као и бонус DVD са једночасовним филмом снимљеним у музеју Унтерлинден у Колмару, једној од локација на којој је Рондо бележио Купренове композиције.

Снимању је претходио обиман истраживачки рад, који је укључивао обједињавање појединачних плесова у кохерентне свите (будући да није сачуван ниједан пример оригиналног Купреновог рукописа, а сам аутор током живота није штампао ниједно своје дело), стварање нових транскрипција, као и проналажење адекватних инструмената на којима ће композиције бити изведене. Централно место у овој пројекту заузима Рикерово оригинално чембало из 1624. године које се налази у Колмару, а које је рестаурирано за потребе овог снимања, као и новоизграђени иструменти, настали као копије чувених чембала из 17. века. Одговарајуће оргуље, Жан Рондо и његов продукцијски тим пронашли су у цркви Нотр Дам у Жувињију, где се налази инструмент из 1663. годне, као и у цркви Сен Мишел у Болбеку, где су сачуване практично нетакнуте оргуље из 17. века.

Поред Жана Рондоа, овом амбициозном пројекту придружио се и низ музичара, који су учествовали у извођењу камерних и вокално-инструменталних дела Луја Купрена. Тако на другом албуму гостује угледни Ричеркар Консорт, представљајући свите за виолу да гамба и обое. На четвртом, посвећеном поред духовних остварења овог аутора и композицијама његовог млађег савременика Гијома-Габријела Нивера, суделују и мецоспрани Лусил Ришардо, Анаис Бертран и Сесил Далмон, сопран Клотидл Канто, те низ инструменталниста који свирају на барокним инструментима као што су сакбути, корнети или дулцијан.

Највећи сегмент овог вишеструког издања свакако заузима шест албума са композицијама за чембало, инструмент којем је био посебно привржен. Рондо тако наводи да је „Луј Купрен ставио чембало у центар свог музичког живота”, додајући да је успевао да овај инструмент „звучи као никоме другом, захваљујући ботагој полифонији и безграничној инвенцији, а све у оквиру традиционалне форме играчке свите. Поред ових традиционалних плесова, Луј Купрен је правио и омаже занчајним музичарима тог доба, у форми томбоа, који су постајали средство за експресивну трансценденцију”, закључује Жан Рондо.

Музику овог француског барокног мајстора, Жан Рондо промовише и представља на значајним међународним фестивалима ране музике, а овог викенда, од 22. до 24. новембра, у сали Филхармоније у Паризу одржаће прави музички маратон, изводећи током три дана искључиво Купренова дела.

Уредница емисије: Ивана Неимревић

 

 

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом