Читај ми!

Летња оперска позорница

Габријел Форе: Пенелопа

Репродукујемо снимак опере „Пенелопа” Габријела Фореа, забележен 18. јула у оквиру Минхенског оперског фестивала. Ово је био први пут да је ово остварење, које се сматра једином правом опером француског композитора, изведена у Баварској државној опери. Главне улоге тумаче: Викторија Каркачева као Пенелопа, Брендон Јованович као Одисеј, Томас Моле као Еумеј, Лоик Феликс као Антиној, Ли Мелроуз као Еуримах, Ринат Шахам као Еуриклеја. Баварским државним оркестром диригује Сузана Мелки.

Садржај прати последња певања Хомерове Одисеје, односно тренутак повратка јунака на родну Итаку. У центру дешавања је Одисејева супруга Пенелопа, која је двадесет година одолевала притисцима да се уда и тиме да преда у руке неком другом Одисејев престо.

Ова лирска поема у три чина, како ју је Форе насловио у оригиналу, француски аутор је почео да ствара на сугестију певачице Лисијен Бревал, која му је препоручила текст Ренеа Фошоаа о Одисеју и Пенелопи. Форе је започео рад на партитури 1907. године, али како се тада налазио на челу Париског конзерваторијума, то је значило да је једино слободно време за компоновање имао током летњег распуста. Због тога му је било потребно пет година да доврши оперу. Праизвођење дела је уприличено у опери Монте Карла 4. марта 1913. године, а Форе је овај догађај сматрао неком врстом пробе пред париско извођење два месеца касније у Театру Шанзелизе. Публика је добро примила дело, али су убрзо пажњу јавности привукле премијере „Руског балета” Сергеја Дјагиљева – Игре Клода Дебисија и Посвећење пролећа Игора Стравинског. Када је 1919. године, Пенелопа обновљена у Опери Комик, она више није била, по стандардима тадашњег Париза и његове узавреле уметничке продукције, ни мало актуелна, ни интересантна. Ипак, дело је имало још неколико поставки у периоду до 1943. године, да би у послератном периоду извођена ретко, последњи пут 2005. на Оперском фестивалу у Вексфорду. Као и оперу Аријана и Плавобради Пола Дикаа, која потиче из истог периода, и Фореову Пенелопу су изузетно ценили сами музичари, али она није успела да се задржи на репертоару. Ово дело је у својој основни непретенциозно и нимало спектактуларно. Оно се не бави компликованим или трагичним љубавима, већ једним добрим и успешним браком упркос свих спољних изазова и недаћа. Музички гледано, Форе је причу о Пенелопи и Одисеју извео сведеним и економичним музичким средствима у којој психолошке и емотивне нијансе долазе до изражаја из другог плана. Поред тога, композитор користи лајтмотиве у вагнеријанском кључу, док је оркестар и поред свог камерног звука, коришћен на симфонијски начин, док су вокалне линије лирске, уз поштовање и разумљивост самог текста.

Уредница Ксенија Стевановић

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом