недеља, 01.06.2025, 20:02 -> 14:11
Промс 2024.
Дела Лудвига ван Бетовена, Саре Гибсон и Јоханеса Брамса изводи Филхармонија БиБисија под управом Ање Билмајер, почасне гостујуће диригенткиње ансамбла, а солиста је немачки виолиниста Тобијас Фелдман. Снимак забележен на концерту одржаном на прошлогодишњем Промсу, 8. августа у Ројал Алберт Холу у Лондону уступљен нам је посредством међународне размене у оквиру Еурорадија.
Најпре ћете чути Бетовенов Виолински концерт у Де дуру, опус 61. Тобијас Фелдман свира каденцу аустријског виолинисте Волфганга Шнајдерхана. Након тога следи композиција Основа и потка Саре Гибсон, савремене америчке композиторке која је преминула у 38. години, неколико недеља пре овог концерта. Остварења ове ауторке одржавају њено велико интересовање за различите креативне процесе посматране из ‘женске перспективе‘. Дело Основа и потка компоновала је 2021. године инспирисана стваралаштвом канадске сликарке и вајарке Миријам Шапиро, једне од пионирки феминистичке уметности, чији радови замагљују границу између ликовне уметности и заната. У композицији коју слушате у емисији, Сара Гибсон је била посебно надахнута уметношћу ткања.
Концерт је заокружен Четвртом симфонијом у е молу, опус 98 Јоханеса Брамса, једним од омиљених остварења Ање Билмајер, која је у програмској књижици концерта истакла следеће: „За мене, ово дело је прича о читавом животу, а што сам старија све је боље разумем. Свака нота је као део строге математичке формуле, али је Брамсова музика веома страствена и слободна.“ Иначе, само годину дана пошто је компоновао Трећу симфонију, 1884. Брамс је завршио партитуру Четврте симфоније. Дело је премијерно и са великим успехом изведено наредне, 1885. године у Мајнингену, када је Дворским оркестром дириговао сам композитор.
Уредница: Ирина Максимовић Шашић
Коментари