недеља, 01. дец 2024, 21:25
Жене у музици – Марин Алсоп
Марин Алсоп диригује дела два савремена британска композитора Џејмса Макмилана и Томаса Адеса, која су настала исте, 1990. године. Суделују чланови Лондонског филхармонијског оркестра, а снимак је објавио Би-Би-Си 3 2008. године.
Марин Алсоп важи за једну од најзначајнијих савремених диригенткиња. Широм света је позната по иновативном приступу у обликовању и развијању публике свих узраста, преданој посвећености образовању и промовисању значаја музике. Како је једном приликом истакла „уверена сам да музика има моћ да промени животе”. Прва је жена која је радила као шефица-диригенткиња великих оркестара у Сједињеним Америчким Државама, Јужној Америци, Аустрији и Британији. Критичар Њујорк Тајмса је нагласио да „Марин Алсоп није само изузетна музичарка са израженом способношћу да комуницира, како са оркестром тако и са публиком, успешно преводећи своје музичке идеје у симфонијски звук са препознатљивим стилом, већ је и јединствена диригенткиња са визијом”.
Први део емисије испуниће Макмиланова композиција Исповест Изобел Гоуди из 1990, која је премијерно изведена на Промсу исте године. Дело је доживело велики успех, а за његову добру рецепцију и на потоњим извођењима била је заслужна тема према којој је композитор гајио снажна осећања и емоције. Наиме, као Шкот, римокатолик, Макмилан је размишљао о последицама верских подела у својој земљи у протеклим вековима, од времена протестантске реформације па надаље. Тако је у XVI и XVII веку, како се наводи, погубљено преко четири хиљаде Шкота под оптужбом да су се „у савезу са ђаволом, бавили враџбинама и вештичарењем”. Међу њима је била и Изобел Гоуди, која је 1662. године преживела тортуру, пре него што је спаљена на ломачи. Напомена коју је Макмилан унео у парититуру јасно говори о композиторовој намери: „У име Шкота, ово дело жуди за ослобођењем, опраштањем и нуди Изобел Гоуди милост и хуманост који су јој ускраћени у последњим данима живота... Ово је Реквијем који она никада није имала”.
У другом делу емисије чућете како Марин Алсоп диригује Камерну симфонију, опус 2 Томаса Адеса. Ово је један од првих комада који је скренуо пажњу јавности на Адеса као изузетно даровитог композитора, а дело је настало у току његових студентских дана на Кембриџу 1990. године. Премијера је уприличена фебруара наредне године на Фестивалу савремене музике у Кембриџу.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари