недеља, 17. мар 2024, 21:40
Жене у музици
Дела америчких композиторки – Џули Мандел, Рејн Вордингтон, Ејдријен Алберт и Викторије Бонд – свирају Ана Кромвел, виолина, Лиса Нелсон, виолина и виола, и Мира Фриш, виолончело. Њихова остварења обједињена су на компакт-диску насловљеном „Плесање по стаклу – Камерна музика композиторки” који је објавила издавачка кућа Albany Records 2019. године.
Најпре ћете чути дело названо Расположења Џули Мандел, композиторке рођене у Њујорку 1927. године, која је студије завршила на UCLA. Након што је освојила награде на студентском такмичењу за композиторе – у категоријама за популарну и класичну музику, каријеру је развијала пишући дела различитих жанрова, а била је активна и као текстописац. Вишедеценијски рад ове уметнице био је усмерен и на позориште, посебно мјузикле, док се у њеном опусу налазе и гудачки квартети, остварења камерне и солистичке инструменталне музике, соло песме, као и хорске композиције.
Након тога следе три композиције Рејн Вордингтон: Онда поново, Релеји и Плес у двоје. Ову самоуку ауторку критичар магазина American Record Guide описао је као „композиторку развијене маште, емоционалне изражајности и песничког сензибилитета, у чијој музици постоји јединствена, 'дубока' унутрашњост”. Опус Рејн Вордингтон обухвата дела за оркестар и камерне ансамбле, као и остварења за појединачне инструменте, а она су имала изузетно добар пријем у круговима стручне јавности и публике широм света: од Бразила, Исланда, Кипра, Италије и Индије.
Елегију за виолину и виолончело Ејдријен Алберт одсвираће Ана Кромвел и Мира Фриш, а ова композиторка је овенчана бројним наградама; њена дела за камерне ансамбле, хорове, оркестре, као и вокална остварења и она намењена дувачима, извођена су широм Америке. Компоновањем је почела да се бави 1990. године, а пре тога је дугогодишњу каријеру развијала као соло певачица која је плодну сарадњу остварила са бројним композиторима, међу којима су Ленард Бернстајн, Филип Глас и Гантер Шулер.
Емисију ће заокружити композиција по којој је и насловљен албум – Плесање по стаклу – Викторије Бонд, композиторке и диригенткиње чија дела је критичар New York Times-а похвалио речима да су „моћна, стилски разноврсна, али технички изузетно захтевна”. Занимљиво је да њена опера Клара, коју је компоновала поводом обележавања два века од рођења Кларе Шуман, имала чак једанаест извођења на Ускршњем фестивалу у Баден-Бадену априла 2019, а том приликом немачка штампа истакла је следеће: „Викторија Бонд сваком лику даје тродимензионалност, обогаћену једнинственим музичким бојама”.
Композиција Плесање по стаклу заснована је на кинеској народној песми о реци Лиујанг која протиче кроз покрајну Хунан, а била је међу омиљеним нумерама уличних музичара који су је изводили најчешће уз пратњу бубња. Мелодија ове песме инкорпорирана је и у патриотску песму која слави Мао Цедунга, једну од најзначајнијих личности у модерној историји Кине, који је рођен управо у покрајни Хунан.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари