Жене у музици – Марија Шимановска

Марија Шимановска, пољска композиторка и прва професионална пијанисткиња у XIX веку, која се сматра претходницом Фредерика Шопена, била је ауторка јединствене имагинативности и природног осећаја за музику и свакако доброг познавања извођачких карактеристика клавира. Иако није поседовала формално музичко образовање, успех који је остварила као композиторка, на првом месту сведочи о њеном личном тријумфу, а потом и угледу који је имала у круговима великана музичке сцене свог времена. Њена дела одликују се лиризмом, сентименталношћу, виртуозна су и играчког карактера, а поједина остварења писала је инспирисана пољском народном музиком.

Рођена у Варшави 14. децембра 1789. године као Марија Воловска, ова уметница је наклоност ка музици показивала још од најранијег детињства: иако није знала да чита нотни текст, радо је свирала своје импровизације на спинету и клавикорду, да би потом похађала часове код немачког пијанисте и композитора Томаса Грема. Велики напредак младе пијанисткиње и композиторке одвео ју је 1810. године у Париз, где је започела концертну турнеју. Луиђи Керубини, који је у том периоду био на месту директора париског Конзерваторијума, био је задивљен њеним талентом и интерпретаторским вештинама, да јој је и сам посветио Фантазију у Це дуру. Дивили су јој се и публика и критичари због страствених и изнијансираних интерпретација, како ауторских остварења, тако и дела других композитора попут Јохана Себастијана Баха, Карла Филипа Емануела Баха, Моцарта, Џона Филда и Бетовена. По повратку у Пољску, ступила је у брак са Јозефом Шимановским, а 1815. постала и чланица Друштва музичара-аматера са којима је наступала на бројним концертима у Варшави. Након тога, 1819, уследио је и дебитантски наступ у Лондону, где је побрала симпатије енглеске публике, као и своје прво издање клавирских и камерних дела. Наредне године концертирала је и у Берлину и донела важну одлуку да оконча свој брак и живот у потпуности посвети музици.

Годину 1822. започела је турнејом по Русији, где је наступала у уметничким салонима и концертним дворанама у Санкт Петербургу и Москви. Извори наводе да је на једном од њених концерата присуствовао и Јохан Непомук Хумел, који је био очаран емотивношћу коју је Шимановска уносила у дела која је свирала, док ју је Цар Александар Први овенчао титулом Прве дворске пијанисткиње њихових височанстава Царице Јелисавете Александровне и Марије Фјодоровне. Након великих успеха које је побрала у Русији, средином 1823. и током 1824. године имала је запажену концертну турнеју по Западној Европи: наступала је у Дрездену, Лајпцигу, Вајмару, Паризу, Лондону, Бечу, Риму, Фиренци, Напуљу и другим важним центрима тог доба. Истраживања музиколога спроведена протеклих година указују да је Марија Шимановска била блиска пријатељица са истакнутим уметницима попут Гетеа, Вацлава Јана Томашека, Џона Филда, као и са Менделсоном и Росинијем. Занимљив је податак да је тада млади Фредерик Шопен 15. јануара 1827. присуствовао њеном концерту у Народном позоришту у Варшави, а исте године Шимановска је одлучила да се пресели у Русију. Извори наводе да је последњи наступ одржала 1830. у дворском салону у Санкт Петербургу. Средином наредне, 1831. године, 24. јула, преминула је као жртва пандемије колере која је оставила неизбрисив траг у Европи у XIX веку.

У емисији ћете слушати премијерне снимке клавирских остварења које изводи Славомир Добжањски, а које је објавила издавачка кућа Acte Prealable 2013. године.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње