Читај ми!

Жене у музици

Албум „Project W: Остварења различитих жена композиторки” који је објавила продукцијска кућа Cedille Records 2019. године. На њему се налазе премијере остварења пет композиторки које изводе чланови Чикашке синфонијете.

Диригенткиња и уметничка директорка овог ансамбла Меи-Ан Чен посебно је нагласила да је албум настао у жељи да се у одређеној мери допринесе превазилажењу јаза какав данас постоји када је реч о забележеним снимцима музике из пера мушкараца-композитора, а која су на дискографским издањима свакако бројнија. Поред тога, Меи-Ан Чен је истакла да овај албум има за циљ и промовисање нових дела савремених композиторки, али и оних ауторки из ранијих епоха музичке историје чија (поједина) дела никада нису изведена, а чиме се на одређени начин прави и веза између прошлости и садашњости музике.

На почетку емисије слушаћете остварење Плесови у тршчаним пољима Флоренс Прајс, прве афроамеричке симфоничарке, чији се живот одвијао од 1887. до 1953. године, највећим делом у Чикагу. Реч је о свити игара заснованих на афроамеричким мелодијама. Флоренс Прајс је дело првобитно компоновала за клавир, међутим, након њене смрти, Вилијам Грент Стил, један од великих поштовалаца њене музике, начинио је оркестарску верзију дела која је премијерно изведена 1953. године.

Након тога следи композиција Без граница Кларисе Асад, савремене бразилско-америчке композиторке, пијанисткиње и певачице. Иако су ансамбли за које пише углавном класичне формације, њен композиторки стил укорењен је у традиционалној музици Бразила, џеза, као и музике света. Компоновала је за Карнеги хол, Камерно музичко друштво Линколн центра, Симфонијски оркестар из Сао Паола, а њена остварења изводили су истакнути уметници попут виолончелисте Јо-Јо Ма и перкусионисткиње Евелин Глени. Клариса Асад је резидентна композиторка Симфонијског оркестра Олбанија и Фестивала савремене музике које носи име Хуана Кабриља, а 2015. године основала је јединствени мастер-клас назвавши га VOXploration, чије је тежиште рада на спонтаном стварању музике у којем учесници користе свој глас и тело као инструменте.

Потом ћете чути композицију Случајни плесови Џеси Монтгомери, композиторке, виолинисткиње и педагошкиње из Њујорка која је знања стицала на Џулијарду, као и на Одсеку за филмску композицију и мултимедије њујоршког Универзитета. Остварења ове уметнице изводе се широм Америке, а занимљиво је истаћи да од 2012. сарађује и са Квартетом Каталист. Како је одрастала у њујоршком мултикултуралном окружењу у којем чак и шетња до маркета подразумева сусрет са бројним звуцима, шумовима и ритмовима који стварају различите аудитивне доживљаје, а који се међусобно преклапају, композиторка је покушала да их дочара у делу кроз фузију неколико звучних светова уз елементе барокне музике, самбе, традиционалне плесне музике из Зимбабвеа, свинг, па чак и техно музике са почетка 21. века.

Након Случајних плесова Џеси Монтгомери следе две композиције индијско-америчке ауторке Рине Есмаил, која је дипломе стекла на Џулијарду и Јејлу као добитница Фулбрајтове стипендије. У својим остварењима она прави вешт спој елемената западно-европске музичке традиције са класичном музиком родне Индије. Најпре ћете чути нумеру Charukeshi bandish, заправо традиционалну песму коју ће Рина Есмаил отпевати уз пратњу чланова Чикашке синфонијете. Како је и сама ауторка истакла, реч је о индијској раги која служи као увод у дело које за њом следи, нагласивши следеће: „То би било као да једноставо отпевате песму пре него што одсвирате њен аранжман”. За овим комадом следи остварење под називом #metoo које је компоновала у знак солидарности са истоименим друштвеним покретом против сексуалног узнемиравања и злостављања.

Емисију ће заокружити композиција названа Плесна карта Џенифер Хигдон, коју је ова ауторка, једна од најактивнијих америчких композиторки, писала по заједничкој поруџбини Чикашке синфонијете, Камерног оркестра из Ривер Оакса и Камерног оркестра New Century. Иначе, дела Џенифер Хигдон су изузетно заступљена на концертним репертоарима, а њену биографију красе Пулицерова награда за музику којом је овенчана 2010. за Виолински концерт, Греми који је исте године добила за Концерт за перкусије, као и Греми из 2018. за Концерт за виолу.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње