Читај ми!

Жене у музици – Анријет Реније

Емисија је посвећена Анријет Реније, истакнутој француској харфисткињи и композиторки чији се живот одвијао од 1875. до 1956. године. Својим ауторским делима и бројним транскрипцијама клавирских комада других композитора, ова Парижанка дала је драгоцен допринос развоју репертоара за харфу. Поред тога, преданим педагошким радом и усавршавањем свирачке методе, значајно је утицала и на позиционирање харфе као солистичког концертног инструмента. Слушаћете три остварења: композицију Игра вилењака, Трио за виолину, виолончело и харфу и Концерт за харфу и оркестар у це молу.

Анријет Реније је музиком почела да се бави још у раном детињству: у петој години је добила прве подуке на клавиру, а убрзо је пожелела да свира харфу. Наиме, када је са оцем била на једном од концерата на којем је наступио и славни Алфонс Хаселманс, у шали је рекла да ће јој баш он бити професор. Недуго затим жеље су јој се испуниле: након три године када је довољно стасала да јој руке дохвате жице, похађала је часове харфе управо код Хаселманса на Ераровој радионици, а потом је започела студије на Конзерваторијуму у Паризу, где је већ као једанаестогодишњакиња на такмичењу овенчана првом наградом. Поред харфе, на париском Конзерваторијуму похађала је и студије композиције у класи Теодора Дибуаа и Шарла Леневеа коме је посветила Трио за виолину, виолончело и харфу. Овим остварењем из 1901. године, желела је да харфи додели место у оквиру камерне инструменталне формације и одвоји је од ’ограничене’ улоге какву је имала у оркестру.

У току плодне каријере Анријет Реније је имала велике успехе и одржала бројне концерте на којима је, како истичу извори, пре наступа публици представљала комаде које изводи, упућујући их како у музичке карактеристике дела, тако и у контекстуалне оквире у којима су она настајала. Била је вођена жељом да говори о великом потенцијалу харфе и да своја знања и искуства преноси свим љубитељима овог, једног од најстаријих инструмената. Међутим, никада није постала професорка харфе на париском Конзерваторијуму, што је није спречило да своју педагошку активност обавља кроз приватне часове, а извори истичу да је имала и завидан број ученика. Године 1914. основала је прво међународно такмичење за харфисте које носи њено име, а написала је и драгоцену књигу Комплетан метод за учење свирања харфе, објављену 1946. године, а која је и данас у употреби.

Златна медаља Салона француских музичара додељена јој је 1935, а за Витеза Легије части именована је 1954. године. Током година подучавања, компоновања и наступа на концертима, Анријет Реније је стекла поштовање истакнутих француских композитора међу којима су били и Габријел Форе, Клод Дебиси, Камиј Сен-Санс и други. Упркос здравственим проблемима који су је задесили у последњим годинама живота, била је активна на концертној сцени све до 1955. године. Преминула је у Паризу 1. марта наредне, 1956. године.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње