Студије и огледи

Марио Калик: Шелеров пројекат филозофске антропологије (6)

У емисији Студије и огледи, од 18. до 22. септембра, можете слушати текст „Шелеров пројекат филозофске антропологије и метафизичког спаса човека из кризе модерне цивилизације”, који је написао Марио Калик.

Према Максу Шелеру, темељ кризе модерне цивилизације је у специфичном поимању човека, односно у антропологији, која се развија са модерним добом и друштвом, и која достиже врхунац у савремености. Реч је о схватању човека као homo faber-a, бића чије је главно одређење да производи оруђа, о концепцији која суштински не разликује човека од животиње. Оваквој антропологији одговара доминација „господарујућег” и „производног” (учинковитог) знања у свету живота, које се односи на егзактну природну науку и технику, и што интензивнији научно-техничко-технолошки развој. Будући да је темељни узрок кризе модерног света искривљена слика човека као homo faber-a, решење за ову кризу и спас човека из „варварства” модерне цивилизације може бити једино у изградњи новог погледа на човека, то јест нове филозофске антропологије, пише Марио Калик.

Тако Шелер развија своју филозофску антропологију као нужну претпоставку и припрему за метафизику (апсолута), замишљену као „знање спасења”, које треба да избави човека из кризе модерне цивилизације. Човек се спасава посредством метафизике, тако што ступа у јединство са апсолутним (божанским) и саучествује у његовом остварењу. Међутим, како запажа аутор теста, Шелерова филозофија и филозофска антропологија суочавају се са више темељних и посебних проблема. Она није суштински превазишла дотадашње преовлађајуће идеалистичко и/или теолошко поимање човека у историји филозофије, јер види суштину човека у духу. Такође, читав Шелеров метафизички пројекат као алтернатива модерној цивилизацији и основа за спас човека показује се као тешко остварив, погрешан, па и промашен. Његово везивање судбине и „спаса” човека за божанско, макар у касније промењеној улози човека као равноправног „пријатеља” божанског у његовом остварењу, остаје у оквиру теолошке концепције која не може да разуме човека и смисао његовог постојања мимо инстанце божанског.

Имајућу у виду Шелерове конкретне друштвено-идеолошке ставове, може се рећи да његова филозофска антропологија и филозофија у целини представљају специфичну теоријску идеологију (идеалистичко-метафизичку и теолошку) која, посредно или непосредно, легитимише једну посебну друштвену идеологију (елитистичку, у њеној конзервативној или либералној варијанти), и тиме, у крајњој инстанци, служи интересима одређених друштвених класа, односно сталежа (аристократије, свештенства или либералне интелигенције и буржоазије). Сходно томе, делује да Шелер, с једне, и (нео)марксисти, с друге стране, рефлектују исту историјско-друштвену ситуацију и кризу модерног друштва и знања, па чак имају и бројне истоветне увиде и формулације, али да су објашњења крајњих узрока ове кризе, па самим тим и за њу адекватн(иј)а решења, уверљивије показана у оквиру Критичке теорије друштва којој наведени мислиоци припадају. Ипак, код позног Хоркхајмера, и делимично Хабермаса, долази до извесног зближавања са Шелеровом касном позицијом у неким аспектима, што отвара простор за даља истраживања односа Шелерове и мисли франкфуртских филозофа, закључује Марио Калик.

Читао је Александар Божовић.
Уредница циклуса Тања Мијовић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње