Читај ми!

Студије и огледи

Срђан Мараш: Спектакуларни прогрес естетског (1)

У емисији Студије и огледи 6. и 7. септембра можете слушати текст Срђана Мараша „Спектакуларни прогрес естетског”.

Срђан Мараш настоји да покаже како се у хоризонту савремене глобалне капиталистичке динамике убрзаног раста и раста убрзања свих друштвених и привредних процеса, естетско на свој начин прикључује овој динамици посредством спектакуларизације властите димензије и њеним динамизирањем. Највећим делом технификовано естетско, осамостаљено и потенцирано као такво, у потпуности се подвргава назначеној капиталистичкој логици и динамици, са свим последицама које једно такво подвргавање подразумева. У том смислу могло би се рећи како је модерни иманентни, аутономни и аутархични развој естетске димензије текао упоредо са иманентним, аутономним и аутархичним развојем капитализма.

Међутим, како запажа аутор, самозаконитост естетског и његова самодовољност одговарају структури развијеног капитализма. Логика самосврховите акумулације капитала на одређен начин је пресликана и у логику развоја модерне уметности, која се одвија доминантно у знаку самосврховите продукције. Макар од ларпурлартизма, уметност бива претежно заокупљена сопственом праксом, док у авангарди већ изричито тематизује, опредмећује и рефлектује сопствене поступке у домену властите естетскопојетичке праксе. Ту се трансценденција, у знаку естетске самокритике и ауторефлексије, увек појављује на начин једне перманентне иманенције.

Да напредак у пољу научнотехничког погона утиче на унутартехнички естетски развој, најбоље се уочава на примеру модерне уметности, нарочито неоавангардне и постмодерне уметности. Док се ларпурлартизам, да не говоримо о романтизму и реализму, па и авангарда у значајној мери још увек служе традиционалним уметничким средствима (иако и у њих, нарочито у авангарду, већ продире дух научнотехничког прогреса), неоавангарда (поп-арт, оп-арт, кинетичка уметност, видео-уметност, минимализам, концептуализам) и поготово постмодерна уметност (рачунарска уметност, мултимедијална уметност и уметничка инсталација) доминантно оперишу технонаучним усавршеним естетскопојетичким средствима и поступцима, где се мање-више прати развој који се одиграва у изванестетском технонаучном друштвеном подручју. Прогресу производних снага у изванестетском подручју напросто одговара прогресивност у унутарестетском техничком подручју. Естетска средства напредују у мери у којој напредује научнотехнички погон, али се још једном показује да се напредак у пољу развоја производних снага не поклапа нужно са квалитативним друштвеним развојем. На плану естетског, аутономни квалитативни унутарестетски развој долази у све већи раскорак са сопственим спектакуларним техничким развојем који одговара оном изванестетском, закључује Мараш.


Читао је Александар Божовић.
Уредница циклуса Тања Мијовић.

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње