уторак, 09. мај 2023, 22:20
Имагинарна едиција
Брук Холмс: Напуштање Лакера (5/5)
У овом седмичном циклусу можете слушати текст „Напуштање Лакера: Ка новим историјама тела одређеног полом”, ауторке Брук Холмс, који је изворно објављен у 9. броју часописа EuGeStA 2019. године.
По речима Брук Холмс, историчари и теоретичари рода, пола, сексуалности и тела већ више од три деценије раде под истрајним утицајем студије Томаса Лакера Стварање пола: Тело и род од Грка до Фројда, која је објављена 1990. године. У том делу, Лакер је изнео и заступао тезу да се идеја о телу подељеном према полу појавила тек у XVIII веку, док је пре тога на делу био „једнополни” модел, према којем мушкарци и жене деле исто основно тело, осим што су, у случају жена, њихови полни органи лоцирани „унутар тела, а не споља”. Другим речима, док „модерни“ људи сматрају да биолошко тело представља гаранцију полне разлике, стари, „предмодерни” народи смештали су разлику између мушкарца и жене негде другде, тј. у подручје које данас уобичајено називамо „родом” (gender).
Лакеров наратив о историјском прекиду који одваја предмодерно, анатомски преокренуто „једнополно” тело од модерног, „двополног” тела, где биологија до краја гарантује бинарну полну разлику, упркос значајним критикама које су се у међувремену појавиле наставља да структурише многе приче које се приповедају о полу, роду, телу и отеловљењу у прошлости, као и начине на које данас замишљамо однос између тела и идентитета.
У својој критици Лакерових схватања Брук Холмс инсистира на томе да су односи између тела и пола, као и између „пола” и „рода”, историјски увек били много сложенији него што Лакер приказује, те да су данашњи историчари и други истраживачи дужни да испричају нове приче, које ће поштовати ту сложеност не само у прошлости, већ, што је далеко значајније, и у односу на прошлост и садашњост. Тиме се, истовремено, отвара простор да се и односом између предмодерног и модерног бавимо на свеснији, креативнији и продуктивнији начин.
Превод с енглеског: Милица Јеремић
Интерпретација текста: Александар Божовић
Уредник: Предраг Шарчевић
Коментари