Читај ми!

Жене у музици – Амандa Рендген-Мајер

Дела Аманде Рендген-Мајер, шведске композиторке и виолинисткиње, прве жене која је 1872. године овенчана дипломом музичке директорке на Краљевској академији за музику у Стокхолму. Слушаћете: Прелиде за клавир, Виолинску сонату у ха молу, Виолински концерт у де молу и циклус Шведске мелодије и плесови.

Каролина Аманда Ерика Мајер је рођена 20. фебруара 1853. године у граду Ландскруна, у јужном делу Шведске. Како је њен отац Карл Едуард гајио посебну наклоност ка музици, а и сам је стекао диплому музичког директора на Краљевској академији за музику у Стокхолму, у својој ћерки је препознао дар за музику, па је свирању на виолини и клавиру подучавао још док је била дете. Када је напунила шеснаест година уписала је Краљевску музичку академију у Стокхолму, а како би јој обезбедио додатна финансијска средства, њен отац је организовао бројне фестивале, концерте и био изузетно активан у музичком животу Ландскруне. Приврженост минуциозном и преданом раду Аманда Мајер је наследила од оца, па је још у току студентских дана остваривала успехе и била једна од најбољих на академији. Била је прва студенткиња у историји Шведске која је добила диплому музичке директорке 1872. године, што је у то време био изузетан, готово сензационалан искорак за једну жену. Поред тога, одликована је највишим оценама из виолине, клавира, оргуља, композиције, контрапункта, историје музике и естетике.

По окончаним студијама, заједно са оцем отпутовала је у Немачку, у посету рођацима, а потом је наставила студије у Лајпцигу, који је био један од значајних европских музичких центара. На Конзерваторијуму у овом граду похађала је часове виолине код Енгелберта Рендгена, концертмајстора Гевандхаус оркестра, док је хармонију, контрапункт и композицију учила код Карла Рајнекеа и Ернста Фридриха Рихтера. Као једна од најдаровитијих Рендгенових ученица, који је иначе био и рођак славног немачког физичара Вилхелма Конрада Рендгена који је 1895. произвео и регистровао електромагнетне таласе, Аманда Мајер је била и чест гост у његовој кући у којој су се одржавали салонски концерти. Ту је имала прилику да упозна и сина свог професора - Јулијуса Рендгена, пијанисту, виолисту и композитора - са којим је одмах започела љубавну романсу, а потом су се 28. јула 1880. године и венчали у њеном родном граду.

На почетку студија у Лајпцигу Аманда Рендген-Мајер је компоновала дела која се убрајају у ред најзначајнијих остварења њеног опуса, као што је Виолинска соната у ха молу. Ово дело из 1873. посветила је свом оцу, како стоји у предговору партитуре, а пошто га је и сама неколико пута изводила у Лајпцигу, 1877. године је одлучила да манускрипт пошаље Шведском музичком удружењу у Стокхолму. Нилс Гаде, Франц Хилер и Алберт Рубенсон, који су били на челу комисије Удружења, Виолинску сонату су прихватили са великим занимањем, те је дело објављено наредне, 1878. године.

Две године касније, 1875, Аманда Рендген-Мајер је компоновала и Виолински концерт у де молу, у којем су приметни утицаји музике Бетовена, Менделсона и Брамса. Иако је дело обликовано у три става, данас само постоји партитура првог, писаног у сонатном облику. На премијерном извођењу у Халеу, 10. децембра исте године, Аманда Рендген-Мајер је наступила као солисткиња, а Виолински концерт је побрао топле похвале критичара и публике. Након овог наступа започела је и њена турнеја у Шведској и Норвешкој, у оквиру које је до 1879. одржала преко 50 запажених концерата.

Након венчања са Јулијусом Рендгеном, Аманда је окончала своје солистичке наступе, а фокус је усмерила на компоновање и бригу о породици са којом се 1880. године преселила у Амстердам, у којем је са супругом основала уметнички салон. Њихове музичке вечери посећивали су важни уметници тог доба попут Едварда Грига и његове супруге Нине која је била позната сопранисткиња, Антона Рубинштајна, Јозефа Јоакима, Кларе Шуман и Јоханеса Брамса, као и Етел Смајт коју је Аманда Рендген-Мајер упознала још у Лајпцигу 1870. године и са којом је до краја живота била блиска пријатељица. Након успеха који је побрала као композиторка, интерпретаторка и организаторка музичких вечери, Аманда Ренгден-Мајер је оболела од туберкулозе. Преминула је у Амстердаму 1894. године.

У знак сећања на ову важну шведску уметницу, чланови Краљевске филхармоније из Стокхолма основали су 2018. године гудачки квартет Мајер.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње