недеља, 08. мај 2022, 21:20
Жене у музици – Амандa Рендген-Мајер
Дела Аманде Рендген-Мајер, шведске композиторке и виолинисткиње, прве жене која је 1872. године овенчана дипломом музичке директорке на Краљевској академији за музику у Стокхолму. Слушаћете: Прелиде за клавир, Виолинску сонату у ха молу, Виолински концерт у де молу и циклус Шведске мелодије и плесови.
Каролина Аманда Ерика Мајер је рођена 20. фебруара 1853. године у граду Ландскруна, у јужном делу Шведске. Како је њен отац Карл Едуард гајио посебну наклоност ка музици, а и сам је стекао диплому музичког директора на Краљевској академији за музику у Стокхолму, у својој ћерки је препознао дар за музику, па је свирању на виолини и клавиру подучавао још док је била дете. Када је напунила шеснаест година уписала је Краљевску музичку академију у Стокхолму, а како би јој обезбедио додатна финансијска средства, њен отац је организовао бројне фестивале, концерте и био изузетно активан у музичком животу Ландскруне. Приврженост минуциозном и преданом раду Аманда Мајер је наследила од оца, па је још у току студентских дана остваривала успехе и била једна од најбољих на академији. Била је прва студенткиња у историји Шведске која је добила диплому музичке директорке 1872. године, што је у то време био изузетан, готово сензационалан искорак за једну жену. Поред тога, одликована је највишим оценама из виолине, клавира, оргуља, композиције, контрапункта, историје музике и естетике.
По окончаним студијама, заједно са оцем отпутовала је у Немачку, у посету рођацима, а потом је наставила студије у Лајпцигу, који је био један од значајних европских музичких центара. На Конзерваторијуму у овом граду похађала је часове виолине код Енгелберта Рендгена, концертмајстора Гевандхаус оркестра, док је хармонију, контрапункт и композицију учила код Карла Рајнекеа и Ернста Фридриха Рихтера. Као једна од најдаровитијих Рендгенових ученица, који је иначе био и рођак славног немачког физичара Вилхелма Конрада Рендгена који је 1895. произвео и регистровао електромагнетне таласе, Аманда Мајер је била и чест гост у његовој кући у којој су се одржавали салонски концерти. Ту је имала прилику да упозна и сина свог професора - Јулијуса Рендгена, пијанисту, виолисту и композитора - са којим је одмах започела љубавну романсу, а потом су се 28. јула 1880. године и венчали у њеном родном граду.
На почетку студија у Лајпцигу Аманда Рендген-Мајер је компоновала дела која се убрајају у ред најзначајнијих остварења њеног опуса, као што је Виолинска соната у ха молу. Ово дело из 1873. посветила је свом оцу, како стоји у предговору партитуре, а пошто га је и сама неколико пута изводила у Лајпцигу, 1877. године је одлучила да манускрипт пошаље Шведском музичком удружењу у Стокхолму. Нилс Гаде, Франц Хилер и Алберт Рубенсон, који су били на челу комисије Удружења, Виолинску сонату су прихватили са великим занимањем, те је дело објављено наредне, 1878. године.
Две године касније, 1875, Аманда Рендген-Мајер је компоновала и Виолински концерт у де молу, у којем су приметни утицаји музике Бетовена, Менделсона и Брамса. Иако је дело обликовано у три става, данас само постоји партитура првог, писаног у сонатном облику. На премијерном извођењу у Халеу, 10. децембра исте године, Аманда Рендген-Мајер је наступила као солисткиња, а Виолински концерт је побрао топле похвале критичара и публике. Након овог наступа започела је и њена турнеја у Шведској и Норвешкој, у оквиру које је до 1879. одржала преко 50 запажених концерата.
Након венчања са Јулијусом Рендгеном, Аманда је окончала своје солистичке наступе, а фокус је усмерила на компоновање и бригу о породици са којом се 1880. године преселила у Амстердам, у којем је са супругом основала уметнички салон. Њихове музичке вечери посећивали су важни уметници тог доба попут Едварда Грига и његове супруге Нине која је била позната сопранисткиња, Антона Рубинштајна, Јозефа Јоакима, Кларе Шуман и Јоханеса Брамса, као и Етел Смајт коју је Аманда Рендген-Мајер упознала још у Лајпцигу 1870. године и са којом је до краја живота била блиска пријатељица. Након успеха који је побрала као композиторка, интерпретаторка и организаторка музичких вечери, Аманда Ренгден-Мајер је оболела од туберкулозе. Преминула је у Амстердаму 1894. године.
У знак сећања на ову важну шведску уметницу, чланови Краљевске филхармоније из Стокхолма основали су 2018. године гудачки квартет Мајер.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари