Читај ми!

Жене у музици – Елфрида Андрее

Стваралаштво Елфриде Андрее, прве оргуљашице у Европи која је радила при Катедрали у Гетеборгу и једне од малобројних композиторки које су у другој половини XIX века писале оркестарску музику. Слушаћете: Три симфонијске слике за клавир, опус 4, Клавирски квинтет у е молу, Концертну увертиру у Де дуру и Другу симфонију у а молу

Елфрида Андрее је рођена 19. фебруара 1841. године у Висбију, граду на шведском острву Готланд. Њен отац Андреас Андрее био је лекар који је велику наклоност гајио према музици, а старија сестра Фредерика Стенхамар је, након окончаних студија певања у Лајпцигу, градила репутацију као истакнута интерпретаторка Вагнерових оперских дела. Запажене роле остварила је у Десауу, Бечу, да би по повратку у Стокхолм постала примадона Краљевске опере и професорка на Краљевској музичкој академији. По очевом савету и сестриним смерницама, Елфрида Андрее се из Висбија 1855. године преселила у Стокхолм где је на Краљевској академији уписала студије оргуља, али као 'приватна студенткиња', пошто формално образовање у том периоду није дозвољавало женама да изучавају технике свирања на овом инструменту. На Академији је упоредо похађала и часове компоновања у класи Лудвига Нормана, док је оркестрацију учила код Нилса Гадеа. Студије је окончала 1861. као једна од најбољих у својој генерацији.

Била је велика поборница родне равноправности, што ју је охрабрило да се пријави на аудицију за место оргуљаша Катедрале у Гетеборгу. Наиме, како истичу биографи, у изузетно јакој конкуренцији надарених интерпретатора (мушкараца), показала је маестрално владање инструментом, не само са извођачког аспекта, већ и врсним познавањем свих његових техничких карактеристика. Поставши прва оргуљашица Катедрале у Гетеборгу, у којој је радила до краја живота, Елфрида Андрее је уједно била и прва жена-оргуљашица у Европи која је радила у оквиру црквене институције. Из њене неуобичајене биографије издвајамо и податак да је била прва жена у Шведској која је завршила обуку за телеграфкињу. Занимљиво је истаћи да је 1865. године, након реформи у запошљавању, и женама било омогућено да обављају овај посао, који је до тада искључиво сматран „мушким", а који ће временом постати „добар избор каријере за жене".

У другој половини XIX и почетком XX века Елфрида Андрее је била веома активна на музичкој сцени Гетеборга: уз наступе у оквиру недељних служби у Катедрали, држала је приватне часове клавира и оргуља, и приређивала салонске концерте са богатим музичким програмима на којима је промовисала стваралаштво скандинавских ауторки које су се, попут ње, бориле за права жена на музичкој сцени, а међу којима су биле Агата Бакер Грендал, Хелена Мунктел, Аулин Валборг и Лаура Нетцел. Међутим, као композиторка се често суочавала са родном неравноправношћу. Наиме, 1865. године шведско Музичко друштво је објавило Клавирски квинтет без података о аутору, а дело је оцењено као „драгоцено". Међутим, откривши да се иза партитуре крије њено име, квинтет је убрзо повучен са концертних репертоара. Четири године доцније компоновала је Прву симфонију, а услед лошег преписа оркестарских партитура, на премијерном извођењу дело је доживело фијаско, па су Елфрида и њена сестра Фредерика биле приморане да напусте дворану, а композиторка се на кратко повукла са музичке сцене. У том периоду је темељно проучавала дела енглеског филозофа Џона Стјуарта Мила, посебно његову студију Потчињеност жена из 1869. године, у којој је аутор нагласио да је „израбљивање жена један од ретко преосталих реликта из давних времена, скуп предрасуда које ометају напредак човечанства". Елфрида Андрее је повратила снагу и наставила да компонује. Године 1871. започела је сарадњу са Оркестром из Гетеборга са циљем да покаже како су и жене способне да компонују комплекснија дела, па је свој фокус усмерила на оркестарска остварења, промовишући и лични мото садржан у следећим речима: „Било би лакше откинути комад стене са литица него ме одвојити од мог циља: да уздижем жене!"

У годинама које су следиле, Елфрида Андрее је интензивно компоновала, а 1879. остварила је велики успех делом Snöfrid за хор и оркестар. Исте године компоновала је и Другу симфонију која је са великим успехом премијерно изведена у гетеборшком музичком театру Storan. Међутим, као жени-композиторки, Елфриди Андрее није било дозвољено да се попне на подијум и поздрави одушевљену публику, већ је завршни став изведен на бис. Након што је Друга симфонија на такмичењу у Бриселу овенчана наградом, почела је да се етаблира као важан део естаблишмента у Гетеборгу. Године 1895. у Копенхагену је одржана „Женска изложба из давнина и садашњости" са намером да се јавност информише о животима жена и њиховом раду, а на пропратном концерту изведу одабране композиције чије су ауторке жене. Том приликом Други гудачки квартет Елфриде Андрее интерпретирале су четири инструменталисткиње, а дело је побрало позитивне критике.

У опусу Елфриде Андрее налази се преко сто остварења оркестарске, камерне и клавирске музике, међу којима је и једна опера. Композиторски стил обликовала је под утицајем немачке романтичарске и позноромантичарске музике, посебно дела Феликса Менделсона и Рихарда Вагнера, док је у појединим остварењима користила и елементе шведске народне музике. Године 1921. Елфрида Андрее је постала чланица новооснованог Удружења шведских композитора. Преминула је 11. јануара 1929. у Гетеборгу.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње