недеља, 23. јан 2022, 21:20
Жене у музици – Луиз Талма
Вечерашња емисија посвећена је остварењима Луизе Талме, једне од угледних америчких композиторки XX века, која је живела у периоду од 1906. до 1996. године, оставивши у свом опусу значајан број дела.
Луиз Талма је рођена 31. октобра 1906. године у Аркашону у Француској, у америчкој породици музичара. Њен отац је био пијаниста који је преминуо још док је Луиз била беба, а мајка је, као истакнута оперска певачица, остваривала запажене наступе у њујоршком Метрополитену, као и у оперским кућама широм Европе. Године 1914. са мајком се преселила у Њујорк, у којем је провела највећи део свог живота. У периоду од 1922. до 1930. године основне студије похађала је на Институту за музичке уметности који је 1946. постао престижни Џулијард, а потом је диплому мастера стекла на Универзитету Коламбија.
Првобитна амбиција Луизе Талме била је да постане пијанисткиња, па је упоредо са студијама теорије музике у Америци, од 1926. године похађала и студије клавира у Француској, на Академији у Фонтенблоу, у класи Исидора Филипа, пијанисте, композитора и пегагога јеврејско-мађарског порекла. У Француској је упознала Нађу Буланже, која је, приметивши неуобичајен дар Луизе Талме, закључила да млада уметница свој рад првенствено треба да усмери на писање музике. То је један од разлога због којих је Луиз Талма сваког лета, у периоду од 1926. до 1939, похађала часове композиције, контрапункта и оргуља код Нађе Буланже у Фонтенблоу, а са овом уметницом је временом постала и веома блиска пријатељица. Од 1949. до 1976. Луиз Талма је предавала на Академији у овом француском граду, поставши прва Американка која је радила у овој високообразовној установи. Упоредо са педагошким радом у Француској, била је активна и у њојоршкој Менхетн школи за музику, као и на Хантер Колеџу. Поред две Гугенхајмове стипендије, Фулбрајтове стипендије, Сибелијусове медаље за компоновање, Луиз Талма је 1974. године као прва жена-композиторка изабрана за чланицу Америчке Академије за уметност и књижевност.
Како истичу музиколози, опус ове композиторке може се проматрати кроз три стваралачке фазе. У првој су дела тонална, писана до 1954. године у 'неокласичном духу'. Друга фаза обухвата остварења писана у периоду од 1954. до 1960, која одликује употреба серијализма, док је у композицијама насталим након шездесетих година прошлог века Луиз Талма серијализам користила једноставније, како је и сама једном приликом истакла „употребом серијализма нисам нужно одбацила тоналност".
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари