четвртак, 17. апр 2014, 21:05
Перспективе
Оливер Кохта-Калејнен: Микронације
У седмичном циклусу ПЕРСПЕКТИВЕ, који ћемо емитовати од 14. до 18. априла, можете слушати тесктове Вила Вајлса, Оливера Кохта-Калејнена и Пола Шмелцера - тројице аутора који пишу о утопијама и необичним друштвеним формама и феноменима.
У првој емисији циклуса ПЕРСПЕКТИВЕ можете пратити текст Вила Вајлса Бихевиорални понор у којем аутор на основу експеримента Џона Калхуна из 1972. године изводи веома песимистичне закључке. Наиме, Калхун је у свом експерименту обезбедио простор са идеалним условима за мишеве и током неколико година посматрао је њихово понашање, почев од усељавања првих парова, преко процвата популације, до пренасељености, декаденције и потпуне пропасти. Када се узму у обзир резултати Калхуновог експеримента, посебно они који се однсе на сексуалност и насиље међу мишевима, јасно је да су Вајлсови песимистични закључци везани и за људску врсту.
* * *
Текст Оливера Кохта-Калејнена Микронације, који емитујемо 15, 16. и 17. априла, написан је поводом Самита микронација одржаног 2003. године у Хелсинкију. Водећи се критеријумима као што су број становника, инетнзитет и ширина економске и клутурне активности, дужина постојања и визја оснивача микронације, на самит су позвани: Кнежевина Силенд (Principality of Sealand), Краљевине Елгланда и Варгланда (Тhe Kingdoms of Elgaland &Vargaland), Протест из Ладоније (Тhe Remony of Ladonia), НСК - Држава у Времену (NSK-State in Time), Транснационална Република (Transnational Republic) и Држава Саботаже (Тhe State of Sabotage). Сагласно поднаслову текста који гласи Од утопијских заједница до насеобина у свемиру, аутор посебно скреће пажњу на то да феномен микронација има и богату историју и перспективе за будућност.
* * *
У последњој емисији циклуса ПЕРСПЕКТИВЕ можете слушати текст Пола Шмелцера Утопија отвореног краја посвећен уметнику Риркриту Тираванији. Један од најамбициознијих подухвата овог уметника је куповина фарме пиринча на Тајланду, без струје и текуће воде, која би требало да послужи као простор за грађење динамичке заједнице фармера, локалних студената и међународних уметника. Сам Тираванијa истиче да није заинтересован за прављење вајарског парка, већ му је циљ да пропагирањем одређеног начина живота покаже како су и земља и читав његов рад крајње друштвени.
Избор и превод Владимир Ноцић.
Уредница Тања Мијовић.
Коментари