понедељак, 03.03.2025, 17:30 -> 13:48
Извор: Радио Београд 2
Аутор: Маја Чоловић Васић
Петар Чајковски: Патетична симфонија
Данашњи Аутограм посвећујемо Шестој, последњој симфонији Петра Чајковског, познатој и под називом Патетична.
О почетку компоновања овог дела читамо у једном писму Чајковског Бобу Давидову са путовања у коме каже да ће написати симфонију „са програмом који неће бити никоме познат”, и да је тај програм прожет „субјекивним осећајем”. „Као и често на путовањима, компонујући дело у својим мислима, много сам плакао”, пише даље Чајковски и додаје: „Формално, у овој ће симфонији бити много тога што је ново. И финале неће бити гласни Allegro већ, сасвим супротно, веома спори Adagio”. Чајковски је знао да пише нешто неубичајено, а из писама такође видимо да је очекивао негодовање и неразумевање, али то није умањивало његов понос и веру у дело којим је употпунио триптих симфонија што говоре о његовој опсесији фатумом. У Шестој се коначно суочава са истином о својој природи и са својим неуспехом у савладавању судбине.
Дан након премијере 1893. године, Симфонија је (захваљујући композиторовом брату Модесту) добила и назив Патетична, мада заправо патетичскаја на руском има другачије значење ‒ пре је то патња, страдање. Забуну су донели неки каснији преводи на француски језик.
У данашњем Аутограму Патетичну симфонију слушаћете у извођењу Руског националног оркестра којим диригује Михаил Плетњов. Критичари „Гардијана” су за овај снимак својевремено рекли да интерпретативна машта Плетњова сјајно осветљава јединствену симфонијску структуру Чајковског.
Емисију уређује и води Маја Чоловић Васић.
Коментари