субота, 09. нов 2024, 08:00
Сцене лудила
У жанру као што је опера музика нас може одвести у област искуства која би на другом месту била незамислива. У данашњој емисији Кон анима уредница Горица Пилиповић скреће пажњу на тзв. сцене лудила.
Музика сама по себи је и у сферама иза разума те је савршено средство за дочаравање лудила. Композитори од Глука до Берга користили су прилику да гледаоце поведу и у свет који се обично везује за психоанализу. Можемо, на пример, пратити Глуковог Ореста, у опери „Ифигенија на Тауриди”, и његово психичко растројство због убиства мајке, или халуцинације Берговог Воцека когa је на убиство навела безосећајност друштва. Али, најпознатија веза музике са менталном нестабилношћу лежи управо у феномену такозваних сцена лудила, којима ћемо посветити данашњу емисију. Овакви призори су обично моменти климакса у романтичарској опери где главна јунакиња губи разум изражавајући то изузетно виртуозном аријом.
Коментари